Nyhet

Trossö Buss: Utan stödet hade vi inte haft några fast anställda chaufförer

Nyhet

Regeringen har inte beslutat om att förlänga korttidspermitteringsstödet under nästa år, något som flera av våra medlemmar behöver för att överleva. Vi på Sveriges Bussföretag har valt att intervjua ett par medlemmar som har varit hårt drabbade av coronapandemin för att fråga om de har använt korttidspermittering och vad det har betytt för deras verksamhet.

Vi har intervjuat Magnus Petersson på Trossö Buss som i början av året hade 10 anställda. Trossö Buss huvudsakliga verksamhet innefattar beställningstrafik, paketresor samt skolbuss.

I vilken omfattning har ni nyttjat systemet för korttidspermittering?

- Samtlig fast anställd personal har från början varit korttidspermitterade så mycket som det gick, från mitten av mars till mitten av augusti. Därefter har vi successivt ökat upp så nu är det lite varierat men chaufförerna jobbar nu mellan 60 – 80 % och den administrativa personalen jobbar 60 – 100 %. Svarar Magnus

Vad har det inneburit för ert företag?

- Att vi har kunnat behålla den personal som vi har anställda till samma anställningsgrad, för att sedan kunna växla upp när det behövs. Nu verkar det ju som om detta läge kommer att bli längre än vad som vi trodde från början, så fortsatt stöd genom korttidspermittering är önskvärt.

Utan stödet, vad skulle läget varit idag då?

- Då hade vi inte haft några fast anställda chaufförer, utan fått ”hanka” oss fram på timanställd personal. Det gäller samma sak för den administrativa personalen.

Vad innebär det för er om inte stödet förlängs efter nyår?

- Om inte stödet förlängs efter nyår så kommer vi att behöva varsla chaufförer, alternativt sänka anställningsgraden, det gäller även administrativ personal.

Vilken framtid planerar ni för?

-Vi planerar för en nerdragning av våra paketresor och samtidigt försöka att få lite mer skol/linjetrafik.

Har ni några övriga reflektioner som ni vill skicka med?

- Det är även viktigt att vi får fortsatt stöd för våra fasta kostnader genom omställningsstödet. Avslutar Magnus

Vad Transportföretagen vill se framåt

Den stödform som har varit mest omfattande under pandemin har varit korttidspermitteringen. Nuvarande system med korttidsarbete löper dock ut vid årsskiftet. Om inget görs övergår systemet till det ordinarie regelverk, med sämre villkor för arbetsgivare och arbetstagare.

Då pandemiläget är oklart och vissa branscher fortsatt är hårt drabbade av samhällets nedstängningsåtgärder, behövs det en förlängning av nuvarande villkor. Svenskt Näringsliv, där Sveriges Bussföretag genom Transportföretagen är en av medlemsorganisationerna, menar att nuvarande villkor för korttidsarbete bör förlängas under ytterligare ett halvår.

En förlängning av systemet är dock inte en tillräcklig åtgärd för de företag som redan använder korttidsarbete. De flesta av dessa företag närmar sig den bortre tidsgränsen på 6 + 3 månader som gäller för respektive företag. Det bör därför införas möjlighet till ytterligare en förlängning så att respektive företag kan använda stödet 6 + 3 + 6 månader.

Besked om nya regler behöver komma snabbt för att förhindra varsel i de mest drabbade företagen. I samband med en förlängning så bör även förtydliganden ske vad gäller så kallade bokföringsmässiga dispositioner som utdelningar, koncernbidrag mm. Detta eftersom existerande system omgärdas av frågetecken och oklarheter vad företag får göra eller ej i samband med att man uppbär stöd.

När det gäller koncernbidrag finns det därtill ett betydande behov av att säkerställa att villkoren för stödet inte i onödan försvårar eller förhindrar sådana koncernbidrag som har till syfte att utjämna skattemässiga resultat mellan svenska företag inom en koncern. Vill du veta mer? Läs hela hemställan här