Stor besvikelse över bonus-malus
Regeringens gröna återhämtningsbudget som presenterades tidigare i dag (14 september) ger tyvärr dubbla signaler om bonus-malus. Vi kan stödja grundidén med bonus-malussystemet men tyvärr kommer det inte att förenklas. Det innebär att klyftorna mellan stad- och land kan förväntas öka genom att systemet som det är utformat gynnar miljöbilar i storstäderna.
Transportföretagen värnar om mobiliteten i hela landet men det rådande bonus-malussystemet gynnar storstadsregionerna. Cirka 80 procent av alla stödpengar går dit medan malus-beloppen per bil är högst i glesbygdskommuner. Systemet är dessutom konstruerat så att det ger större subventioner till tjänstebilar än om samma bil köps privat, något som även gynnar storstadsområden ytterligare
Flera myndigheter och forskare har kritiserat bonus-malussystemet för att vara dyrt, ineffektivt och orättvist. Systemet måste ta större hänsyn till transportnyttan och vilket användningsområde en bil/ lätt lastbil har. En lätt lastbil måste jämföras med andra lätta lastbilar inte med personbilar. Bonus-malussystemet behöver göras om för att få till en tydligare balans mellan miljönytta och skatteintäkter.
Transportföretagen efterlyser mera långsiktiga åtgärder för att nå ökad hållbarhet från transportsektorn. Ett steg på vägen hade varit att förändra bonus-malussystemet med att förenkla det. Politiken de senaste åren har varit ryckig och spelreglerna har ändrats med jämna mellanrum. Det minskar förtroendet för systemen.
Vi står bakomekonomiska styrmedel i transportsektorn men vi vill slå ett slag för att vägtrafiken är kraftigt överbeskattad med att den årligen betalar in nästan 100 miljarder kronor till statskassan och kostar under 40 miljarder.
Ta del av regeringens pressmeddelande här