Pressmeddelande

Infrastrukturpropositionen saknar övergripande och nödvändiga satsningar för hela transportsektorn

Pressmeddelande

Ska den svenska transportsektorn utvecklas hållbart och ha en möjlighet till en grön återstart behöver regeringen satsa på alla trafikslag. Fortfarande saknas förståelse för transportsektorn. Vid presskonferensen glömdes exempelvis buss, flyg och sjöfart bort. Samtidigt är det välkommet att det kraftigt eftersatta vägnätet får ett kraftigt tillskott men tyvärr räcker det inte fullt ut.

Transportföretagen välkomnar ökningen av vägunderhållet med 33 miljarder men det är långt ifrån tillräckligt. Svensk väginfrastruktur knakar i fogarna. Vår analys, ”Långsiktiga effekter av ett underhållsfinansierat vägnät”, visar tydligt att det krävs betydligt mer om vi ska betala av på skulden, inte bara stoppa fortsatt förfall.

Regeringen föreslår att medel till drift och underhåll av järnvägen blir 165 miljarder kronor – en ökning med 40 miljarder kronor. Det är viktigt och välkommet.

”Mobilitet och transporter är samhällets blodomlopp. Ska Sverige behålla sin attraktionskraft behövs kraftfullare investeringar. Det är dags att väcka liv i frågan om alternativa finansieringsformer av infrastruktur”, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

”Höghastighetstågen ska byggas och finansieras inom plan trots att flera remissinstanser och även Trafikverket vill ha den utanför plan. Ramen höjs, men inte på långt när med vad höghastighetstågen beräknas kosta. Vad får stryka på foten?” frågar Marcus Dahlsten.

Det behövs även satsningar på sjö- och luftfart. En trafikslagsövergripande ansats är central i den långsiktiga infrastrukturplaneringen. Transportföretagen anser att sjöfarten och luftfarten hanteras på undantag i inriktningsunderlaget. Det saknas även tillräckliga satsningar på den laddinfrastruktur som är helt nödvändig för omställningstakten i transportsektorn.

En post som inte kom med den här gången heller är investeringen i nya isbrytare. Isbrytarflottan går sedan flera år på övertid. Näringslivet är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna importera, producera och därmed exportera olika varor.

”Transportsektorn har stora utmaningar med att ta sig igenom coronakrisen och att dessutom uppnå klimatmålen. Ambitionen och viljan till det transportsmarta samhället finns i branschen men ska det bli möjligt behöver politiken visa mera kraftfulla insatser och långsiktiga förhållanden. Vi upplever tyvärr att det saknas en förståelse för transportsektorn”, avslutar Marcus Dahlsten.