Branschföreträdarna: Stöden behöver återinföras
När människor nu uppmanas att själva ta ansvar för att undvika miljöer med trängsel och att bära munskydd vid trängsel i kollektivtrafiken kan budskapen för den enskilde resenären upplevas som motstridiga. Landets trafikföretag hamnar i en situation där man kan och ska fortsätta köra trafik samtidigt som enskilda resenärer i stigande utsträckning kan komma att kan välja att avstå sina resor.
– Landets trafikföretag hamnar i en situation där man kan och ska fortsätta köra trafik samtidigt som enskilda resenärer i stigande utsträckning kan komma att avstå sina resor. Under hela pandemin har transportsektorn bidragit till att samhället fungerat, men det har lett till stora förluster i sektorn. Mot bakgrund av detta och i ljuset av dagens besked vill vi att regeringen nu tar initiativ till en diskussion med branschens företrädare om hur vi ska kunna säkerställa en långsiktigt hållbar transportsektor, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.
– Regeringen behöver återinföra stöd direkt. Det kan inte vänta och det är också hög tid att även se över möjligheten till direkta och riktade stöd till särskilt utsatta branscher inom besöksnäringen. Persontrafiken var först in i krisen, och vi har hela tiden vetat att vi kommer att vara en av de sista branscherna ut ur krisen, säger Tina Thorsell.
Drabbar kollektivtrafiken
Jämfört med 2019 minskade biljettintäkterna i den svenska kollektivtrafiken med 7,2 miljarder kronor 2020. Förluster som under 2021 kommer växa till 7,3 miljarder kronor enligt Svensk Kollektivtrafiks och SKR:s senaste prognos.
För de företag som kör bussar i turist- och beställningstrafik och i kommersiell linjetrafik, såsom expressbussar, kan regeringens rekommendationer innebära att människor helt avstår att åka på bokade resor. Här måste regeringen snabbt ta initiativ till att återinföra de stöd som tidigare funnits, men även se över möjligheten till direkta och riktade stöd till särskilt utsatta branscher inom besöksnäringen.
För att bevara möjligheten till kollektiva resor i framtiden behöver regeringen nu inte bara budgetera för att återinföra stödåtgärder såsom omställningsstöd – de behöver införas nu
Transportföretagen och Sveriges Bussföretag har tidigare lämnat flera konstruktiva förslag, såsom riktat stöd till avställda turistbussar och att upphöra med att ta ut skatt på avställda bussar. De företag som kör bussarna har redan tömt sina kassor och många överlever inte en ny nedgång utan snabba stödåtgärder. Samtidigt är många av de företag som idag kör bussar i turist- och beställningstrafik en viktig resurs när tågen står och de är ofta en förutsättning för att idrottsrörelsen, kultursverige samt landets destinationer och besöksmål ska kunna välkomna människor åter i linje med rådande krav för exempelvis vaccinationspass som regeringen redan infört.
– Vi och våra medlemsföretag har under pandemin hållit i och hållit ut. För att bevara möjligheten till kollektiva resor i framtiden behöver regeringen nu inte bara budgetera för att återinföra stödåtgärder såsom omställningsstöd – de behöver införas nu. Dagens besked från regeringen innebär inga skarpa restriktioner men ger människor en signal och kan leda till att färre väljer att ta bussen redan i morgon, vilket självklart påverkar företagen direkt. För att vi ska kunna bevara kapacitet i hela den svenska kollektivtrafiken behöver landets bussföretag och andra aktörer i kollektivtrafiken stöd här och nu, betonar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Att efter ett år präglat av vaccineringen kunna återse familjemedlemmar och nära och kära under högtiderna, det är ett mänskligt behov
Oro även för det svenska flyget
Ytterligare en krisande bransch vars förutsättningar nu drastiskt riskerar att försämras är flyget. Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg, är oroad över hur branschen kan påverkas i en annars så viktig tid:
– Flyget var först in i krisen, och vi har hela tiden vetat att flyget kommer att vara en av de sista branscherna ut ur krisen. Nu väntar en intensiv period av resor under jul- och nyårshelgerna som många sett fram emot. Att efter ett år präglat av vaccineringen kunna återse familjemedlemmar och nära och kära under högtiderna, det är ett mänskligt behov som våra medlemsföretag är stolta över att möjliggöra. Då är det inte läge att lämna flygbranschen att betala för pandemiunderskott som uppstått för hela samhället, eller att med oklara ordval minska olika transportnäringars attraktivitet.