Nyhet

Situationen för godstransporter i Stockholm: "Minsta olycka skapar oerhörda problem"

Nyhet

Nicklas Johansson, vd HÅJ Transporter AB.

Foto: Ryno Quantz

Vad vore en stad utan transporter? Svaret är ingenting. Trots det upplever Nicklas Johansson, HÅJ Transporter i Huddinge, att situationen för de som distribuerar varor i Stockholm bara blir värre och värre.

-Det är trångt, stora problem med förseningar, svårt att planera verksamheten.

Orden är Nicklas Johanssons, vd och delägare i HÅJ Transporter som är partner till PostNord och distribuerar i hela Stockholmsregionen.

-För- och eftermiddagsköerna är de största problemen.

Författaren till den här texten blev själv påmind hur sårbart trafiksystemet i Stockholm är. Samma dag som intervjun med Nicklas genomfördes inträffade en frontalkollision mellan en SL-buss och en bärgningsbil på väg 222 på Värmdö, där jag bor. Där olyckan inträffade är väg 222 inte mer än cirka 6 meter bred, trots att trafiken på årsmedelsdygn motsvarar trafiken på E6 norr om Bohuslän, som har motorväg. Vägen spärrades av och öppnades inte upp förrän vid 18-tiden på kvällen. Under tiden fick folk stanna hemma. För de som bor längre österut finns det ingen annan väg in mot stan. Just den här dagen hade HÅJ Transporter ingen bil på väg från Stavsnäs in mot Stockholm, men hade de haft det hade den blivit stående i minst åtta timmar.

-Ja, systemet är jättekänsligt och det krävs så lite för att det ska bli stopp, minsta olycka skapar oerhörda problem, säger Nicklas Johansson.

HÅJ Transporter är ett familjeföretag som har varit verksamma i Stockholmsregionen i decennier och de har kunnat se hur trafiken har ökat år efter år i takt med att Stockholm växer.

-Vi räknar dagarna tills Förbifart Stockholm öppnar, säger Nicklas Johansson halvt på skämt, halvt på allvar. Precis som vi räknade dagarna innan Norra Länken öppnade.

Men det kan vi ju inte göra! Då skulle ju skåpet vara tomt när föraren kommer tillbaka!

Trafiksituationen har gjort att de fått dela upp Stockholm i en norra och en södra del, precis som flera andra transport- och logistikföretag tvingats göra.

-Vi tappar 45 minuter genom att köra genom stan, och det vill vi undvika. Vi försöker också lägga trafiken i möjligaste mån när det är lugnare på vägarna, vi planerar ogärna en körning genom Södra Länken i klockan 16 på eftermiddagen till exempel.

Trafiksituationen är en stressfaktor för personalen eftersom de aldrig kan vara säkra på hur lång tid en transport kan ta.

-Vi åkerier måste vara effektiva. Vi blir automatiskt duktiga på att läsa av trafiken. Min bror som lägger upp körningarna kan nästan på minuten säga hur lång tid det tar att köra härifrån till exempelvis Solna vid ett visst klockslag.

När Coronapandemin slog till i mars 2020 märktes skillnad. Trängseln minskade i Stockholms innerstad och även i andra delar av länet. Men Nicklas Johansson menar att nu är trängseln tillbaka.

-Ja, det är nästan värre än före 2020.

En stad hade inte överlevt utan varutransporter. Trots det tycker Nicklas Johansson att förståelsen från kommunerna för yrkestrafikens behov i regel är ganska liten. Den kommun där de själva har verkat i många år, Huddinge, har till exempel sagt att eftersom HÅJ Transporter bedriver ”miljöskadlig verksamhet” skulle de kunna hitta mark längre söderut i länet.

-Men då blir det ju längre transporter, vi kan ju inte sluta transportera, säger Nicklas Johansson. Kommunerna vill väl, men vi känner att de inte alltid är engagerade i yrkestrafikens behov, av att sätta sig in i hur vår verksamhet ser ut.

En konsekvens av kampen om gatuutrymmet är att nästan alla nya förare drar på sig parkeringsböter. Med tiden lär de sig hur de ska undvika det. Men vad ska en yrkesförare som ska leverera gods till exempelvis en butik i Hammarby Sjöstad göra när det inte finns parkeringsplatser och de få lastzoner som finns är upptagna av privatpersoner som har haft fräckheten att ställa sig där?

Nicklas Johansson låter luttrad.

-Man får planera utifrån det.

Om yrkestrafiken ställer sig på gång- eller cykelvägen får de böter av parkeringsvakterna. Om de däremot ställer sig ute på vägen är det polisen som ska bötfälla dem. Ja, ni förstår. Valet blir att ställa sig på vägen. Det finns fler parkeringsvakter än poliser…

Nicklas Johansson berättar om stora gallerior där de endast får stå i 15 minuter för lastning och lossning. Eftersom HÅJ Transporter samlastar tar det oftast längre tid än så, de kommer med gods som ska till flera olika mottagare. När han ställt frågan hur de ska göra har han fått svaret att de får köra ut och komma tillbaka igen. Det kan ju minst sagt tyckas märkligt att gallerier och köpcentrum, som är beroende av varuleveranser, inte har större förståelse än så för varuleverantörernas behov.

Risken att få parkeringsböter bidrar också till stress hos förarna. Om lastzonerna är upptagna  måste branschens aktörer vara kreativa och lösa det ändå. Nicklas Johansson berättar att de får rådet från parkeringsvakterna att låta bakgavelliften vara nere och skåpet öppet så att parkeringsvakterna kan se att de är i arbete, att de håller på att lossa.

-Men det kan vi ju inte göra! Då skulle ju skåpet vara tomt när föraren kommer tillbaka!

Nicklas Johansson efterlyser fler infrastrukturinvesteringar i Stockholm och ökad förståelse från både handeln och kommunerna om varudistributionens behov.

Men han är luttrad och som den entreprenör han är anpassar han sig till förutsättningarna.

Men visst är det konstigt att yrkestrafikens och varuleverantörernas behov så ofta glöms bort, inte minst i samband med planering av nya stadsdelar. Ta Hammarby Sjöstad som exempel. En stadsdel med en uttalad ambition att vara integrerad, det vill säga där ska finnas restauranger, affärer, skolor, det mesta av det som de boende behöver ska finnas i närheten.

-Och ändå är det värre att leverera i Hammarby Sjöstad än i Stockholms innerstad!