Wibax och Scania slog världsrekord i ellastbil
Lagom till Lucia kunde Piteåföretaget Wibax och Scania presentera en världsnyhet – en eldriven ADR godkänd lastbil som kan dra 64 ton, ett världsrekord för elektriska lastbilar.
Glädjen och stoltheten gick inte att ta miste på när Wibax och Scania gemensamt bjöd in till presentation av sin ”tunga nyhet”. Ja, så mycket mer än så hade inte avslöjats i förväg. Kanske en kombination av norrbottnisk blygsamhet och ”the Scania way”. Inget flashigt marknadsföringsmaterial, inga filmer på youtube, endast en inbjudan som damp ner i epostlådan någon månad innan med en inbjudan att ta del av en "tung nyhet på 64 ton". Okej, vi hade väl våra misstankar och när väl förlåten drogs undan och den stod där i all sin prakt – den eldrivna lastbilen – om inte förr, så förstod alla då att det var en världsnyhet. Världens första elektriska lastbil som kan dra 64 ton. Dessutom godkänd för ADR.
Jonas Wiklund, koncernchef för Wibax, sken i kapp med solen som visade sig lite då och då under dagen.
-Att stå här tillsammans med Scania och få möjlighet att presentera den första tunga lastbilen i världen, i lilla Piteå, som kan dra 64 ton, det är jag otroligt stolt över. Det är inte 28 ton, det är inte 32 ton, det är 64 ton, och den ska snart gå i drift.
Wibax är en koncern som ligger långt framme i hållbarhetsarbetet, som sedan länge visat framfötterna. Därför är det kanske inte helt förvånande att det är just Wibax som är först ut med en ellastbil som kan dra 64 ton.
Jonas Wiklund menade att elektrifieringen är en ”perfect fit” för Wibax.
Det ska inte bara vara snyggt på papper, utan betyda något på riktigt. Ekonomi och miljö måste gå hand i hand.
-Vi har lastnings- och lossningstider som är ganska långa och vi kör till hamnar och tunga industrier där vi kan ladda under tiden.
Scania, som givetvis var på plats, var lika glada de.
-Det pratas mest om lätta lastbilar och personbilar när det talas om elektrifiering, men det är de tunga lastbilarna som har de långa körsträckorna, sade Kristoffer Nyberg, Head of eTruck Solution på Scania.
-Man kan tycka att det här är ju endast en lastbil, men det är en bra start på något som kan bli mycket större.
På frågan om framtiden svarade Jonas Wiklund att lastbilen nu ska sättas i drift ganska snart in på det nya året, det återstår några tester, sedan får de se vad nästa steg blir.
-Vi har som mål att till 2030 ska vi minska våra koldioxidutsläpp med 80 procent. Det tror jag vi kommer att nå men vi måste börja nu.
Jonas Wiklund framhöll att åkerinäringen måste våga satsa.
En bra start på något som kan bli mycket större
-Det är nödvändigt för att behålla vår konkurrenskraft.
Han underströk att de kommer att behöva biodrivmedel också, det ena utesluter inte alls det andra.
Jag vågade inte fråga vad lastbilen kostar men Jonas Wiklund sade att det inte är omöjligt att det blir plus minus noll i s. k TCO(Total Cost of Ownership) i jämförelse med en motsvarande dieseldriven.
Jonas Wiklund återkom flera gånger till att det ska vara hållbarhet på riktigt. Om det inte också är ekonomiskt hållbart blir det ingen omställning.
-Grunden är att det ska inte bara vara snyggt på papper, utan betyda något på riktigt. Vår värdegrund är ”god kemi” och denna satsning går i linje med det mottot. Man har pratat om dessa frågor länge, men nu märker vi även att efterfrågan ökar på marknaden på mer hållbara lösningar för transporter, det börjar hända på riktigt.
Presentationen sker i en tid då elförsörjningen och höga elpriser diskuteras mer än kanske någonsin förr.
-Vi har naturligtvis funderat på timingen med den här presentationen, säger han och ler. Men vi har tillit till att de som är duktiga på elförsörjning kommer se till att få ett hållbart och starkt elsystem. Och här i norra Sverige har ett vi ett stabilt nät med hållbart producerad el, så det känns naturligt att börja här.
Wibax och Scania erbjöd gästerna att åka en tur i lastbilen. Det var en märklig känsla. En eldriven personbil är tyst, men i den här Scanian är tystnaden nästan kompakt. Det går nästan inte ens att höra däckljuden. Och när Helena Hedman, som var demoförare under visningen, tryckte lite på gasen kom reaktionen direkt.
Så det är härmed bevisat. Det är i norr det händer.
Det gröna stålet, Hybrit och H2Steel, LKAB med flera i all ära. Den 13 december var lilla Wibax och lilla Piteås dag. Först i världen med en 64 tons lastbil som går på el. Och jag har en känsla av att det kommer att komma mera från Wibax under de närmaste åren.
På väg hem från Piteå funderade jag nästan på att säga upp mig, ta C-körkort och köra ellastbil.
Det finns i och för sig inte så många i drift, runt 60 stycken, och med tanke på körupplevelsen kommer det att vara en hård konkurrens om att få vara förare av dem.
Hör när vi får en provtur i Scanian