Nyhet

Förhållandevis få konkurser i turistbussbranschen 2020 men nu är alla reserver slut

Nyhet

Preliminära siffror från Sveriges Bussföretag visar att branschen 2020 drabbades av förhållandevis få konkurser trots Corona pandemins stora påverkan på branschen. Tio bussföretag har enligt preliminära siffror begärts i konkurs. Men nu väntar en tuff vår.

-Det är ändå förvånansvärt få konkurser i branschen 2020 med tanke på den oerhört tuffa tid bussföretagen liksom hela besöksnäringen gick igenom i fjol. Utan regeringens olika stödåtgärder, där vi tillsammans med Transportföretagen, Svenskt Näringsliv, SRF och många andra varit pådrivande och med fakta och vittnesmål från medlemsföretag kunnat visa på det förtvivlade läget i branschen, hade konkurserna sannolikt varit fler. Nu kämpar många företag för att överleva våren. Att utbetalningarna för omställningsstöd under månaderna hösten 2020 kan sökas först i februari i år enligt regeringens besked gör att vi ser att många kommer få oerhört svårt att klara likviditeten. I Norge och Danmark till exempel utbetalas motsvarande stöd snabbare. På sikt kan det leda till att svenska bussföretag får en sämre konkurrenssituation gentemot kollegor i våra nordiska länder. Det kan leda till att vi får färre svenska bussföretag och ett ökat inslag av utländsk konkurrens på våra svenska vägar i höst, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretag har haft en tät dialog med regeringsföreträdare och Näringsdepartementet rörande det riktade stöd för avställda turistbussar som Sveriges Bussföretag tillsammans med Transportföretagen presenterade i april 2020.

-Jag uppfattar att regeringen vill hålla dialogen med oss öppen, men jag tolkar de svar vi fått vid våra samtal att regeringens linje fortsatt är att man i första hand riktar in sig på breda, generella stöd. Samtidigt säger flera företrädare att riktade stöd till särskilt utsatta näringar, såsom turistbussnäringen, kan komma att bli aktuellt längre fram beroende på hur krisen fortlöper, säger Anna Grönlund.