Nyhet

Transportföretagen stöttar projekt med förslag på nya avgiftsmodeller för sjöfarten

Nyhet

Transportföretagen går genom Sveriges Hamnar in och stöttar VTIs arbete med att ta fram förslag på nya modeller för Sjöfartsverkets avgifter. Syftet är att bidra till ökade miljö- och klimatnyttor och en harmonisering med svenska hamnars avgifter.

VTI har fått finansiering från Trafikverket för att ta fram rekommendationer till en justerad avgiftsmodell för Sjöfartsverket som kan implementeras 2023 och till en helt ny avgiftsmodell som kan införas på längre sikt.

”Det är viktigt att hamnarna i Sverige ges goda villkor genom rätt tillämpade avgifter, för att vara attraktiva och kunna konkurrera på lika villkor. En anpassad avgiftsmodell ger hamnarna möjlighet att satsa ytterligare på ökad hållbarhet. Därför går Sveriges Hamnar in och stöttar utredningen”, säger Eric Tedesjö, branschchef för Sveriges Hamnar, ett förbund inom Transportföretagen.

Sjöfartsverkets nuvarande avgiftsmodell med farleds- och lotsavgifter, innebär att en del av farledsavgifterna beror på fartygets storlek och på miljöprestanda. Även hamnarna i Sverige tillämpar differentierad prissättning baserat på miljöprestanda, men det finns ett utrymme för harmonisering av miljöincitament mellan Sjöfartsverket och hamnarna för att nå större klimat- och miljönyttor.

Miljödifferentieringen av sjöfartens avgifter bör ses över för att säkra en effektiv omställning men som inte bör ske på bekostnad av sjöfartens konkurrenskraft.

”Sjöfarten och hamnnäringen är navet i svensk ekonomi genom att en så stor andel som cirka 90 procent av import och export går på fartyg och hanteras av hamnarna. Det innebär att komponenter till industrin, livsmedel, mediciner och detaljhandel färdats på sjön och passerat de svenska hamnarna. Avgifter som just nu riskerar att skjuta i höjden, kommer få mycket negativ effekt för både sjöfarten och hamnarna med försämrade möjligheter att ställa om och försvagad konkurrenskraft”, avslutar Eric Tedesjö.

Arbetet startade 1 januari 2021 och pågår till slutet av 2023. 

Läs mer på VTI Länk till VTI s pressmeddelande.