Nyhet

Nu lyfter det hållbara flyget: Amerikansk stororder på 200 elflygplan från Heart Aerospace

Nyhet

Sverige etablerar sig nu på världskartan för flygets klimatomställning och framtid då United Airlines och Mesa Air Group satsar på svenska Heart Aerospace och beställer 200 flygplan med option på ytterligare 100. Dessutom investerar Bill Gates klimatfond Breakthrough Energy Ventures i Heart Aerospace. Heart Aerospace planerar att ha sitt 100 procent eldrivna flygplan ES-19 för regional trafik i luften 2026.

Investeringen som United Airlines och Mesa Air Group nu gör, inkluderar en order på 200 ES-19 flygplan till att börja med. Ordern är stor och unik och den innebär både framförhållning och att takten med att utveckla det eldrivna passagerarflygplanet nu kan accelereras. De båda flygbolagen har ytterligare 100 ES-19 som option.

”Jag kan inte tänka mig ett starkare samarbete för att främja vårt uppdrag att elektrifiera regionalflyget”, säger Anders Forslund, CEO Heart Aerospace.

Heart Aerospace är världsledande med att utveckla ett 100 procent eldrivet passagerarflygplan för kommersiellt regionalflyg. Målsättningen är att elflygplanet ska vara certifierat år 2026 och med den nya tekniken kommer flyget att bli helt utsläppsfritt på kortare distanser. I september 2020 presenterade Heart Aerospace sin världsledande elektriska drivlina i närvaro av det svenska kungahuset samt regeringen och under stor mediabevakning.

Breakthrough Energy Ventures är en av de verkligt tongivande fonderna för globala hållbara investeringar och investerar i företag med verklig potential att förändra marknader i hållbar riktning.

”Vi är mycket stolta att ha Breakthrough Energy Ventures i ryggen och tillsammans utveckla framtidens nollutsläppande flyg”, säger Anders Forslund.

Heart Aerospace har nu 200 fasta order med 100 på option för ES-19 från United och Mesa Airlines Group. Därutöver har andra flygbolag, till exempel svenska SAS och BRA, skrivit avsiktsförklaringar på fler än 245 ES-19.

Heart Aerospace är medlemmar i Transportföretagen - Flyg. Branschchef Fredrik Kämpfe som också sitter med i regeringens elektrifieringskommission med särskilt ansvar för elflyg kommenterar dagens stora nyhet.

"Sveriges flyg arbetar hårt med att genomföra sin fossilfria färdplan som ska resultera i fossilfritt inrikesflyg 2030 och att allt flyg som lyfter från svenska flygplatser är fossilfritt 2045. Elflyget utgör en självklar del av framtidens fossilfria flygmarknad och tillsammans med bioflygbränsle och vätgasflyg säkerställer det att vi kan möta utsläppsmålen samtidigt som vi förbättrar tillgängligheten i hela landet."

"Nu är det viktigt att Sverige håller sig kvar i täten och tillvaratar våra fantastiska möjligheter att exportera hållbar flygteknik globalt. Sverige behöver en ny flygpolitik som bejakar flygets roll i samhället och stöttar vår omställning. Just nu kämpar svenska flygindustrin i motvind genom skatter och avgifter som inte alls gagnar ett hållbart flyg utan tvärtom kan påverka omställningstakten negativt i ett läge då flyget fortfarande är starkt påverkat av pandemin.

"Sverige behöver flyget och världen behöver Sverige. Här har vi ett konkret exempel som visar att svensk forskning och innovation både kan bidra till att vi kommer kunna flyga fossilfritt i Sverige samt att exporterar hållbar utveckling så att andra länder kan bli fossilfria. Det hade faktiskt inte varit möjligt utan flyget."

"Fördelarna med elflyg är många, menar Fredrik. Till exempel minskade utsläpp av växthusgaser, lägre buller, start och landning på kortare rullbanor och sänkta driftskostnader som innebär att flygplanen kan trafikera nya sträckor som idag inte är ekonomiskt lönsamma. Elflyg kan ge Sverige helt nya förbindelser, avslutar Fredrik Kämpfe.