Nyhet

Reportage: Den digitala revolutionen närmar sig för bygg- och anläggningsåkerier

Nyhet

Snart är det skallkrav på digital rapportering vid bygg- och anläggningstransporter.

Foto: Bildkoll

Är du bygg- och anläggningsåkare och saknar system för digital rapportering så är det kanske dags att börja fundera på att investera. Det menar i alla fall Anders Windahl på NCC och Joakim Brändström på Dokiv som vi talat med.

På 90-talet pratades det mycket om det papperslösa kontoret som skulle bli följden av digitaliseringen. Man kan i och för sig diskutera hur papperslösa kontoren har blivit, men nu är det nog snart dags att prata om det papperslösa transportköpet inom bygg- och anläggningssektorn. Manuella rutiner ska ersättas med automatiserade. Analogt med digitalt. Tid ska frigöras, administration förenklas, produktiviteten öka och antalet fel ska minskas. Det är några av drivkrafterna men de ökade miljökraven är kanske den starkaste drivkraften av dem alla.

-Att tro att byggsektorn kan nå klimatmålen för 2045 utan att välja en digital väg, det är naivt, säger Anders Windahl, på NCC.

Ambitionerna är inte nya. Ett arbete med standardisering har pågått sedan länge och olika typer av projekt har sett dagens ljus. En förklaring till att det har tagit tid är sannolikt att en byggprocess innehåller ofta ett långt affärsled och en mängd olika aktörer. Först är det beställaren, sedan är det utföraren, som i sin tur kontrakterar en eller flera underleverantörer. Till detta ska läggas allt material av olika slag som ingår i exempelvis ett vägbygge. Ska de olika aktörerna kunna prata med varandra digitalt behövs det system som har gränssnitt som kan prata med andras system. Men det krävs också att material benämns på samma sätt. Att en spade är en spade.

Men miljökraven har accelererat utvecklingen. Kunderna, och i vissa avseenden lagstiftaren, vill ha dokumentation.

-Kunderna vill veta mer och mer. Vilket bränsle användes, hur mycket förbrukades det och när förbrukades det, säger Anders Windahl.

Joakim Brändström på företaget Dokiv AB, som levererar molnbaserade administrativa system för bland annat maskin- och transportföretag, lyfter fram att kraven på dokumentation bara kommer att öka och alternativet för en företagare som vägrar digitalisering blir att anställa en assistent på minst halvtid bara för att hantera allt pappersarbete som blir följden. Joakim Brändström är uppväxt i ett åkeriföretag och han har själv bland annat arbetat på lastbilscentralen Fraktkedjan i Göteborg som transportledare och trafikchef. Det gör att han är väl medveten om att den digitala mognaden i åkerinäringen är varierande.

-Nu kommer skall-kraven på digital rapportering, och alla som vill arbeta i projekten måste då skaffa sig system som kan hantera detta, säger Joakim Brändström.

Joakim Brändström bekymrar sig för de mindre åkerier och maskinentreprenörer som kanske inte ens har en dator. Företag som är oerhört viktiga för byggindustrin, men som inte riktigt har hoppat på digitaliseringståget för att uttrycka sig försiktigt.

Se digitaliseringen som en ny medarbetare som älskar administrativa, repetetiva arbetsuppgifter, som kan avlasta dina andra medarbetare, som aldrig blir trött och som kan arbeta dygnet runt!

-Systemen måste passa och underlätta även för de minsta aktörerna. Då fungerar det inte med att tvinga på ett komplicerat system och sedan ge företagen en manual på 120 sidor. Vi måste hitta en gemensam väg framåt, där alla får ut det mesta och bästa av digitaliseringen, menar Joakim Brändström.

Anders Windahl använder ogärna ordet ”krav”, han vill se det som samarbete, inte enbart kravställan från byggföretaget.

-       Det måste vara en win-win för alla parter, säger han.

Han beskriver lite av en ”katten på råttan, råttan på repet”- situation. Byggföretagen får dokumentationskrav på sig från sina kunder. Kunderna vill veta var schaktmassorna kördes och när de kördes, när de kom fram och var de är nu.

Han vill samtidigt avdramatisera digitaliseringen och ser att det finns stora fördelar för transportbranschen.

-Ta bara detta med faktureringen. Tack vare digitaliseringen får åkaren affären klart tidigare. Och nyttan är faktiskt större för de små företagen. Så fort de godkänt ordern, då är det fakturerbar information. Vi kan sätta igång vår betalningsprocess och åkeriföretaget får sina pengar tidigare än annars. Likviditeten för åkeriet förbättras.

Men den företagare som hoppas slippa hoppa på digitaliseringståget, slippa använda handdatorer, QR-koder och annat, den kommer att få det svårt i framtiden. Både Anders Windahl och Joakim Brändström är tydliga med att denne inte kommer att kunna köra som underleverantör åt de stora i framtiden.

-Om man har som mål att inte arbeta mot entreprenörer som har en lite mer komplex struktur på uppföljning, kan man nog hålla sig undan digitaliseringen ett tag, säger Anders Windahl.

Han lägger till att han gärna arbetar med åkerier som ligger i framkant och vill vara med i förändringen:

-Det är klart att åkeriföretag som är inne i det digitala tänket och vill pröva, är vi intresserade av att knyta närmare oss.

Joakim Brändström har ett tips till åkeriföretagaren:

-Se digitaliseringen som en ny medarbetare som älskar administrativa, repetetiva arbetsuppgifter, som kan avlasta dina andra medarbetare, som aldrig blir trött och som kan arbeta dygnet runt!

 

 

Fr v: Anders Windahl, NCC, Joakim Brändström, Dokiv AB.