Nyhet

Gärna klimatdeklaration - men inte så här!

Nyhet

Regeringskansliet inledde tidigare i höstas en remissrunda av en promemoria om förslag på klimatdeklarationer för långväga resor. Nu finns alla remissvar tillgängliga som inkommit till Infrastrukturdepartementet – och remissvaren från många relevanta instanser har en övervägande kritisk hållning till förslaget i dess nuvarande form. Här följer en kort genomgång av relevanta remissvar.

Bakgrunden till att förslaget tagits fram var Januariavtalet mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna som enats om avtalets punkt 32 om obligatoriska klimatdeklarationer vid köp av flygresor. Punkten mynnade ut i ett regeringsuppdrag till Trafikanalys att ta fram en rapport där uppdraget dock tydligt omfattade alla långväga resor med de olika trafikslagen buss, tåg, flyg eller färja.

Trafikanalys rapport kom fram till slutsatsen att fler trafikslag bör omfattas för att det förväntas ge incitament för företag att förbättra sin klimatprestanda i förhållande till konkurrenter inom samma trafikslag och konkurrerande företag inom andra trafikslag. Men det förslag som regeringen skickade ut på remiss omfattar enbart klimatdeklarationer för flygresor, med möjlighet att expandera klimatdeklarationerna till fler trafikslag vid senare tillfälle.

Flera remissinstanser, inklusive Transportföretagen, välkomnar korrekt och meningsfull konsumentinformation. Det är positivt med kunskap om vilken klimateffekt en konsuments val kan innebära. Tyvärr missar förslaget i denna promemoria detta mål, både då det är svårt att se hur förslaget ska leda fram till korrekt information om en specifik flygnings klimateffekt, men även då jämförelsemöjligheten helt bortfaller eftersom bara flyget omfattas. Det är helt enkelt av vikt att informationen som delges resenären är just korrekt, för att inte minska förtroendet för myndigheterna, som Transportstyrelsen påpekar.

Transportstyrelsen skriver i sitt remissvar bland annat att det saknas ett resonemang om EU:s utsläppshandel. Detta eftersom ett minskat flygande inte minskar antalet utsläppsrätter utan endast omfördelar dessa. Myndigheten anser också att klimatdeklarationer bör kunna fungera att jämföra transportslag, men påpekar att det här förslaget inte innebär någon sådan möjlighet.

Även Trafikverket ställer sig bakom åsikten att alla trafikslag bör omfattas om förslaget ska genomföras, inte enbart ett.

Både Transportstyrelsen och Trafikverket anser att det inte går att räkna ut bränsleåtgång per verkligt antal passagerare i förväg, och föreslår att det bör ändras till en beräknad åtgång baserat på hur många resenärer som brukar åka. Transportstyrelsen ifrågasätter också förslaget om höghöjdseffekter i klimatdeklarationen och föreslår att schablonen helt stryks och ersätts med en text med information om vad höghöjdseffekter är. Detta eftersom höghöjdseffekterna sällan uppstår på kortare flygsträckor som vid inrikesflyg exempelvis.

Transportföretagen har i vårt remissvar påpekat det olämpliga i att ta fram ett svenskt system för klimatdeklarationer när ett gemensamt EU-initiativ kommer presenteras senare i år. Den synpunkten delas av ett flertal remissinstanser såsom SAS och IATA. Även Sveriges kommuner och regioner (SKR) ifrågasätter lämpligheten med ett svenskt system på en internationell marknad.

I promemorian föreslås Naturvårdverket vara tillsynsmyndighet för klimatdeklarationer. Men eftersom Naturvårdverket skriver i sitt eget remissvar att man inte bör vara det, är det för närvarande mycket oklart vilken myndighet som skulle få denna viktiga roll.

Avslutningsvis är det ett stort antal remissinstanser som uttalar stöd till Transportföretagens remissvar i olika delar eller i dess helhet. Bland dessa remissinstanser finns medlemsföretag inom Transportföretagen och andra näringslivsorganisationer som Visita och Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF) Vi kan konstatera att en stor bredd av remissinstanser med olika perspektiv på problemen inte funnit denna promemoria tillräcklig för att i nuläget gå vidare med förslaget.

Ta del av Transportföretagens remissyttrande i dess helhet här

Läs regeringens promemoria här 

Läs Trafikanalys rapport här