Nyhet

Transportföretagen bekräftar kompetensbristen

Nyhet

Nu har TYA släppt sin årliga rapport ”Trendindikatorn Åkeri” som återigen ger en bild av en näring i stort behov av lastbilsförare. TYAs bedömning är att branschen det kommande året behöver anställa 6 400 förare.

Transportföretagen kan nu bekräfta att denna behovsbild stämmer. Fortsätter utvecklingen riskerar stora störningar i samhällets infrastruktur.

Transportföretagens uppfattning är att omställningen i transportnäringen fortgår och att det leder till både tillväxt och bättre arbetsmiljö i branschen. Den stora utmaningen är kompetensförsörjningen där rekryteringsbehovet är större än antalet utbildningsplatser.

Transportföretagen har tidigare välkomnat riksdagens beslut om en dimensionering av utbildningssystemet och det är något som nu måste omsättas i praktiken. Transportföretagen analyserar och utreder löpande hur transportnäringens rekryteringsbehov ser ut framöver. Vi tittar just nu på flera olika lösningar hur vi kan få bukt med kompetensbristen, säger Caj Luoma, chef Kompetensförsörjning Transportföretagen.

Mycket av det som Transportföretagen arbetar med handlar om att näringsliv och olika myndigheter behöver bli bättre på att samarbeta för att skapa attraktiva utbildningar som motsvarar det behov som finns lokalt. Caj Luoma pekar på att det ofta är en framgångsfaktor att det lokala yrkesgymnasiet har en nära dialog med det lokala näringslivet för att skapa bra matchning. Om yrkesprogrammets innehåll är uppdaterat och tar hänsyn till de megatrender som råder kan vi lotsa dem hela vägen till en säker och trygg yrkesbana där det finns goda förutsättningar att växa.

Trots det stora behovet finns också ljuspunkter. Caj Luoma vill särskilt framhålla att antalet tjejer som idag söker till gymnasieutbildningar som leder till arbete i transportnäringen är betydligt fler än för bara några år sedan. Det finns också ett större söktryck generellt till våra yrkesgymnasier - Detta är mycket bra. TYAs rapport visar att behoven är enorma även framöver och att det därför behövs politiska beslut som långsiktigt möter transportnäringens behov.

Transportföretagen har egna beräkningar för rekryteringsbehovet i hela transportnäringen. Dessa siffror bekräftar TYAs rapport och visar samtidigt på vikten av fortsätta arbetet med branschens kompetensförsörjning. Inte minst förmågan att attrahera och behålla personal liksom att fortsätta få fler tjejer att söka sig till transportnäringens alla spännande karriärmöjligheter, säger Caj Luoma.

Kortfakta från TYAs rapport

• 928 åkeriföretag besvarade enkäten.
• 41 % (34) uppger att de kommer att nyanställa inom sex månader.
• Sammanlagt behövs 3 066 (1 923) nya förare i Sverige det närmaste halvåret. På hela året efterfrågas 6 361 (4 029) lastbilsförare.
• Mest benägna att nyanställa är företagen i Sveriges Sydvästra och Sydöstra regioner (Halland, Västra Götaland, Kronoberg, Blekinge, Jönköping, Kalmar), där 54 respektive 53 procent planerar att anställa för att möta efterfrågan på marknaden.
• 55 % (54) upplever problem med att rekrytera nya förare, och uppger att det främst är svårt att hitta förare med rätt yrkesutbildning och rätt yrkeserfarenhet.
• Andelen kvinnor som kör lastbil är enligt årets rapport 9 % (8).
• Av de lastbilsförare som anställdes förra året var 17 % (16) kvinnor, att jämföra med 9 % 2018.
• En region som sticker ut är Nedre norra (Västernorrland, Jämtland) som lyckats attrahera hela 39 % kvinnliga förare förra året. Där finns också högst andel kvinnliga förare totalt med 14 %.
• Frågorna i rapporten ställdes från mitten av mars till mitten av maj 2022.
• TYA står kvar vid sin bedömning att det behövs 50 000 förare de närmaste tio åren.

*(2021 års siffror i parentes)