Trots slopade restriktioner – nu står bussbranschen inför stora utmaningar
När nu samhället öppnar upp igen efter flera pandemiår innebär det inte att läget automatiskt återgår till det normala för den sargade bussbranschen. Men hoppet har väckts:
– Jag hoppas verkligen att människor ska ta vara på tillfället att resa med bussarna, säger Anna Grönlund, branschchef för Sverige Bussföretag, Transportföretagen.
Den 9 februari 2022 togs de flesta restriktionerna bort och bussbranschen – som uthärdat två år av pandemi – började se ljusglimtar. Men ännu är krisen inte över:
– Det är så klart jätteroligt och oerhört positivt att restriktionerna äntligen lättar. Alla i branschen jublar. Samtidigt är det en lång och tuff väg tillbaka, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag, Transportföretagen.
I den första delen av bussbranschen, den som står för det kollektiva, upphandlade resandet, är underskottet stort:
– Om man tittar på den upphandlade kollektivtrafiken har den under pandemin, enligt beräkningar från organisationen Svensk Kollektivtrafik, tappat stora biljettintäkter. Företagen har varit ombedda av regeringen att fortsätta köra med oförändrat utbud för att undvika trängsel vilket bidragit till stora förluster när antalet resenärer samtidigt varit få.
Totalt handlar det om biljettintäkter som under 2020 minskade med över 7 miljarder kronor jämfört med 2019. Prognosen för 2021 är 7,3 miljarder kronor.
– Det är pengar som näringen inte får tillbaka, pengar som behöver tas någonstans ifrån. Det kommer att vara oerhört tungt att släpa med sig en sådan backlog. Staten har skjutit till öronmärkta statsstöd motsvarande hälften av de förlorade intäkterna. Regionerna har fått generella statsstöd, men de har en stor vårdskuld de behöver betala av på också.
Vi har företag som vittnat om en nedgång med 98 procent i sin verksamhet
Den andra delen av bussbranschen, den som står för den kommersiella trafiken med bussar som kör beställningstrafik, turister, långväga resenärer etcetera, har om möjligt haft det ännu tuffare:
– Den arbetar mot andra målgrupper av resenärer, det är gruppresor, föreningar, företag och event. Det är därmed det segment som drabbats hårdast, vi har företag som vittnat om en nedgång med 98 procent i sin verksamhet. 2021 var det elva företag som gick i konkurs, ett bevis på hur mycket det här har slitit. Det var i grunden sunda företag som tvingats stänga igen.
Andra bolag har överlevt genom att exempelvis sälja av mark eller andra tillgångar. Att ställa om verksamheterna för att överleva på annat sätt har inte varit möjligt, menar Anna Grönlund:
– Jag brukar säga att restaurangerna har så klart haft det oerhört tufft under pandemin, men de har till viss del kunnat ställa om verksamheten för att köra catering och hämtmat. Men ingen hyr en turistbuss och åker runt själv i den mitt i en pandemi.
Hoppas på ljusning för resandet
Så hur ser då läget ut just nu? Bokningsläget för de kommersiella bussresorna har succesivt blivit bättre och bättre men än så länge är det långt till normalläge:
– Det är positivt att restriktionerna släppte så pass tidigt som de ändå gjorde nu i år, det innebär att det skett en del bokningar av såväl skidresor som påskresor. Jag pratade i veckan med ett av våra medlemsföretag som tog första bussen på flera år till Österrike med ett gäng glada skidresenärer. Men samtidigt är det här normalt en stor säsong för planering och paketering av resor. Under pandemin har bolagen tvingats dra ned på antalet anställda och när man nu behöver växla upp är bemanningen ett stort problem.
Förhoppningen är ändå att fler ska ta tillfället i akt att resa när nu samhället öppnar upp igen:
– Jag hoppas verkligen att människor ska ta vara på tillfället att resa. Människor har saknat att mötas, längtat efter vänner, bekanta och upplevelser, att träffa kollegor. Då kommer busstrafiken visa vilken enormt bra tjänst det är för att möjliggöra det här.
Samtidigt finns också en risk i att vissa marknader för beställningstrafiken, exempelvis i södra Sverige, nu konkurrensutsätts hårt från bolag i exempelvis Danmark – bolag som fått mer statligt stöd under pandemin och därför har en kortare startsträcka.
– Sett över hela pandemin har våra nordiska grannländer varit mycket snabbare och mycket generösare i sina stöd. De var tidigt ute med ett riktat stöd till särskilt utsatta branscher där man snabbt såg att de här näringarna har det extra tufft. Vi har kritiserat den svenska regeringen för att de inte svarat upp på samma sätt. Omställningsstödet och korttidspermitteringar har varit oerhört värdefullt, men i jämförelse med de övriga nordiska länderna står vi nu med sämre förutsättningar.
Om vi inte prioriterar kollektivtrafiken kommer vi att få se indragna turer och ett sämre utbud
Framtiden mer oviss
När pandemin slog till var bussbranschen inne i en positiv trend. Det kollektiva resandet ökade, inte minst i ljuset av den intensiva klimatdebatten och här har det funnits ett fördubblingsmål i antalet passagerare. Nu är det en omstart som gäller:
– Vi har ju val i år, jag hoppas att de politiker som väljs förstår att de ska värna sin kollektivtrafik. Att det skapar möjligheter till förstorade arbetsmarknadsregioner samtidigt som det sänker klimatpåverkan. Om vi inte prioriterar kollektivtrafiken kommer vi att få se indragna turer och ett sämre utbud. Det får färre att resa kollektivt och då vänder den positiva spiral vi lyckades bygga upp innan pandemin.
Det riskerar i sin tur att leda till minskade satsningar:
– Om bussresandet minskar finns risk att man inte heller satsar på och bygger på en infrastruktur som blir bra för bussen. Vi vet genom Transportföretagens fina arbete hur det ser ut i vägnätet, det är svårt att få fram resurser för underhåll och investeringar i vägsidan. Vi har också mycket kvar att göra när det gäller kapacitetsstark busstrafik (BRT) där bussen får företräde genom egna körfält, signalprioriering i korsningar etcetera.
Anna Grönlund tror också att vi kommer att få se förändrade resemönster framöver som en konsekvens av pandemin:
– Det vi ser är att det än så länge varit färre resor till och från jobbet och i jobbet men fler på fritiden. Jag tror att vi tids nog kommer att resa lika mycket men på annorlunda sätt.
Samtidigt öppnar också möjligheter upp sig när bussbranschen nu startar om:
– Vi har kunnat diskutera en del frågor som ingen har vågat eller velat diskutera tidigare, till exempel flexibla biljettsystem. Det har tidigare varit ett politiskt tabu. En del partier har här menat att det missgynnar en del grupper i samhället. Pandemin visar att det inte riktigt är så, att vi måste göra de här förändringarna och nyttja digitaliseringen. Det tror jag är en stor och positiv möjlighet för sektorn som kan göra den mer attraktiv.
– Vi står just nu i en nystart – men också en brytpunkt. Väljer man att satsa på infrastruktur och en stadsplanering som gynnar bussresande kan man få en rejäl skjuts uppåt. Och om vi tittar på turistbussidan vittnar våra medlemmar om att det finns ett stort sug efter paketresor och arrangerade resor. Det råder inga tvivel om att människor fortsatt vill resa med bussarna, avslutar Anna Grönlund.