Situationen för varuleveranser i Stockholm: ”Ett ord och det är katastrof!”
I december intervjuade Transportföretagen Nicklas Johansson, vd för HÅJ Transporter, om trafiksituationen för godstransporter i Stockholm. Nicklas sade att han upplever att trafiksituationen i Stockholm nu nästan är värre än före pandemin. Nicklas Johansson får medhåll från andra medlemmar som Transportföretagen ställt en enkät till.
4 av 10 håller med Nicklas Johansson om att trafiksituationen är värre än innan pandemin slog till. Samtliga upplever trafiksituationen som ett problem och samtliga svarande anser att den skapar ett arbetsmiljöproblem för förarna.
”Fler bilar med trafikanter som är ovana med gående och cyklister som kommer från alla håll utan att ta hänsyn” skriver en svarande. ”Mycket fler bilar ute nu, rusningen börjar tidigare på morgonen och håller i längre. Samma på eftermiddagen, den börjar tidigare på dagen och håller i längre” skriver en annan.
Fler än 6 av 10, 64,3 procent, har fått böter för exempelvis dubbelparkering, ibland eller ofta. Var femte svarar att det händer ofta.
Samtliga anser att det tas för lite hänsyn till yrkestrafikens(t ex varuleveransernas)behov i samband med exempelvis bostadsbyggen, nya köpcentra och uppställningsplatser för lastbilar och trailers.
Några citat från undersökningen:
”Parkeringsbolagen har noll förståelse för transportyrket. Det är politikerna som måste ställa krav vid upphandlingarna att parkeringsvakterna måste verkligen ta sina 5-10 minuter innan böterna tilldelas”.
”Stress att komma fram till kunderna eftersom cykel och gångbanor är viktigare”
”Det saknas parkeringsplatser för fjärrtrafiken”
”Ett ord och det är katastrof!! När det är chaufförsbrist så är det svårt att få människor att utbilda sig till chaufförer när situationen är som den är i Stockholm”.