Pressmeddelande

Morgondagens Flyg – Vätgasdrivna flyg och drönare?

Pressmeddelande

Med elektrifieringen ser vi en helt ny typ av flyg växa fram, därför behöver vi redan nu tänka utifrån helt nya förutsättningar när det gäller planering av logistik, persontransporter och varutransporter. Vad ska transporteras, hur ska det gå till och vem tar taktpinnen? Detta finns nu beskrivet i Transportföretagens nya rapport ”Morgondagens Flyg”.

- Siktet för transportnäringen och flyget är helt klart, vi behöver hållbara transporter och det ska vara ett helt fossilfritt transportliv 2045. För flygets del handlar det om att fortsätta investeringarna och satsningarna, bland annat på nya typer av flygbränslen, vätgas och elektrifiering. Vi är nu i ett läge där de tekniska förutsättningarna finns, men det måste också bli kommersiellt gångbart och användbart i praktiken, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen, i en kommentar till rapporten.

Rapporten som är helt färsk har tagits fram av IBG på uppdrag av Transportföretagen. Rapporten har tagits fram med stöd från ett antal internationella experter inom olika områden, bland annat har intervjuer gjorts med nyckelspelare i den internationella förändringsprocessen, till exempel representanter för EUROCONTROL, NASA, Linköpings universitet, Europeiska Kommissionen samt flyg- och drönarexperter.

- Det görs mycket inom flyget när det gäller omställning till ett miljövänligt och faktiskt helt fossilfritt flyg. Sverige behöver flygnäringen och rapporten visar att det finns en tydlig och mycket spännande framtid för flyget, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg.

Bifogat finns rapporten Morgondagens Flyg - Länk.

Ta gärna del av denna och återkom; Tina Thorsell och Fredrik Kämpfe finns tillhands för att svara på eventuella frågor.

Ur rapporten:
”Rapporten ”Morgondagens flyg” beskriver flygsektorn idag och imorgon och handlar om hur flyget, flygplatser och tillkommande drönartrafik utvecklas och kan påskynda omställningen till den fossilfria transportekonomin i Sverige, så att vi kan nå klimatmålen, enligt Parisavtalet.

Rapporten identifierar också potentiella utmaningar som kan vara hämmande för en snabb och nödvändig utveckling av flygtaxi och frakt med drönare i och med utvecklingens ”disruptiva” natur där markinfrastrukturen och luftfarten möts och skapar helt nya, omvälvande transportslag och transportvägar.”