Nyhet

Svenska helikopterföretag räddar stora skogs-och markvärden

Nyhet

Bild hämtad från MSB

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) rapporterar att svenskt brandflyg och helikoptrar totalt genomförde nära 100 brandbekämpade insatser såväl i Sverige som internationellt under 2022. Det visar vikten av fortsatt goda förutsättningar för det samhällsviktiga flyget som en del av Sveriges beredskap, inte minst i form av de regionala flygplatser som ofta utgör basen för insatserna.

I MSB:s nya statistik konstateras att sedan brandsäsongen inleddes den 12:e april har de helikoptrar MSB har upphandlat kallats ut för att släcka bränder 72 gånger medan de skopande flygplanen begärts ut 23 gånger. Dessutom deltog två av de skopande flygplanen i insatser ute i Europa genom rescEU-samarbetet, dels i Tjeckien i slutet av juli, dels i Frankrike i början av augusti.

Jag skulle säga att Sverige nu har en väl fungerande och kostnadseffektiv flygande brandkår

–       Under de svåra skogsbränderna 2018 stod de flesta av våra medlemsföretags helikoptrar kvar på marken och fick inte vara med och bekämpa bränderna. Transportföretagen Flyg jobbade hårt tillsammans med medlemsföretagen för att lyfta upp den stora nyttan att använda de svenska civila helikoptrarna vid framtida skogsbränder. De är kostnadseffektiva och företagen har stor erfarenhet och bra lokalkännedom. Sedan dess har MSB upphandlat helikoptrar för skogsbrandsbekämpning och samarbetet fungerar mycket bra, enligt Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen Flyg.

–       Jag skulle säga att Sverige nu har en väl fungerande och kostnadseffektiv flygande brandkår som dessutom visar hur bra samarbetet mellan det offentliga och företag kan fungera om man bara vill. MSB och räddningstjänsterna ute i landet kan fokusera på sina uppgifter och låta företagen sköta flygdelen.

MSB:s rapportering visar hur viktigt flyget är som en del av den svenska beredskapen och transportinfrastrukturen vid samhällsstörningar och andra kriser. Under pandemin såg vi vikten av snabba sjuktransporter och leveranser av vaccin och sjukvårdsutrustning. Flyget levererade det samhället behövde under en svår tid. Även när det gäller skogsbränder är flyget en nyckel, både för spaning och bekämpning. Oavsett insats krävs att vi fortsatt värnar om infrastrukturen i form av flygplatser samt flyg- och helikopterbolag – de är en viktig del av vår samlade beredskap för att stå emot kriser.

–       Flyget är en del av nationella infrastrukturen och måste prioriteras upp för att finnas tillhands vid framtida kriser. Det förändrade säkerhetsläget understryker också vikten av flyget och flygplatserna för totalförsvaret. Att våra medlemsföretag i helikopterbranschen verkligen gjort skillnad för att rädda stora värden i skog och mark står helt klart och det är vi mycket stolta över, avslutar Fredrik Kämpfe.