"De här ungdomarna är framtidens verkstadschefer"
Under förra veckan var det dags för Automässan, Transportföretagen var en av parterna som var på plats och som tillsammans med FVU Fordonsverkstadsutrustarna och Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, delade ut pris till totalt tre gymnasieskolor:
– Som vi ser det är det viktigt att stötta skolungdomarna, säger Gilbert Fransson hos FVU och som också är en av grundarna till Automässan.
Att få fler ungdomar att välja motorbranschens yrken är en prioriterad fråga både för branschen och för samhället – som är beroende av att vi håller transporterna i rörelse. Under den föregående veckan hölls Automässan i Göteborg, en viktig arena där branschen möts och där mängder av ungdomar vid landets fordons- och transportprogram får möjlighet att besöka verkligheten.
Gilbert Fransson hos FVU Fordonsverkstadsutrustarna är en av grundarna bakom mässan och också en av parterna som var med och delade ut ett pris till tävlande ungdomar – totalt tre klasser belönades med 20 000 kronor till en klassresa med studiebesök eller verktyg till skolan.
– Som vi ser det är det viktigt att stötta skolungdomarna. Förr om åren fick de tigga pengar till att kunna åka ut på resor och studiebesök, då sade vi att det är bra om vi kan hjälpa till så de slipper gå runt med mössan i handen. Så uppmärksammar vi det på Automässan i och med en tävling som vi är med och arrangerar.
Ytterligare en part i tävlingen som också fanns på plats för att stötta branschen var Johnny Bräster, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, arrangör av Automässan tillsammans med FVU.
– Det är så att hela branschen behöver ny kapacitet, jag sitter dessutom med i en annan förening i Europa, Talents 4 Automotive Aftermarket, T4AA, som arbetar med att attrahera talanger till fordonseftermarknaden. Både inom SBF och T4AA är det ett stort fokus på att hitta nya talanger, ny arbetskraft till branschen – samt att stimulera de studenter som har valt att stanna, njuta och utvecklas i branschen.
Med på plats och som den sista parten i tävlingsarrangemanget var också Transportföretagen. Johanna Linder, som arbetar med kompetensförsörjningsfrågor, menar att Automässan är ett fönster där ungdomar kan möta branschen:
– Vi jobbar väldigt mycket med gymnasieskolans fordonsprogram runt om i Sverige, vi stöttar lärare och vill även stötta eleverna tillsammans med SBF och FVU. Vi vill nå ut till eleverna och berätta och förklara för dem att de jobbar i en framtidsbransch, att de är välkomna och att det finns massor med roliga och utvecklande jobb – och dessutom många karriärvägar inom branschen. Du kan komma in som mekaniker och sluta som vd om det är den ambitionen du har, det finns så många olika vägar att ta sig vidare inom motorbranschen.
– De här ungdomarna är framtidens verkstadschefer, fyller Gilbert Fransson i.