Transportföretagen: Förmånsbeskattning på ladd-el vid arbetsplats borde slopas permanent
Över hälften av alla personbilar som såldes under förra året var laddbara. Förslag och morötter som underlättar för ett ökat antal laddpunkter är välkommet skriver Transportföretagen med anledning av regeringens förslag att tillfälligt slopa förmånsbeskattning för laddel på arbetsplatsen.
Förslaget finns i budgetpropositionen för 2023 och innebär i korthet att laddning av personbil, lätt lastbil, motorcykel, moped och cykel som sker vid en laddningspunkt eller ett eluttag som tillhandahålls av arbetsgivaren, i anslutning till arbetsplatsen, inte längre ska medföra att den anställde förmånsbeskattas.
- Transportföretagen välkomnar förslaget. Det är ett litet steg i rätt riktning, ett positivt incitament, som möter den ökade andelen lätta elfordon. Förslag och morötter som underlättar för ett ökat antal laddpunkter i samhället är mycket positivt, säger Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen.
- Att förslaget förväntas minska både företagens och de anställdas administrativa börda och minskar kostnader är givetvis också välkommet.
Men Transportföretagen skickar också med några inspel i sitt remissyttrande över förslaget. Transportföretagen anser att förslaget borde göras permanent i stället för tillfälligt och fler förenklingar behövs för att snabba på elektrifieringen, exempelvis genom att tillåta B-körkort för lätta ellastbilar upp till 4,25 ton.
Signalvärdet av regeringens förslag är viktigt. Personbilen är i många fall är helt avgörande för mobilitet och tillgänglighet och är ett redskap för att knyta ihop Sveriges arbetsmarknadsregioner. Detta gäller särskilt för boende och arbetspendlare på gles- och landsbygd, utan tillgång till effektiv kollektivtrafik. Bilen dominerar alla typer av resor och är en viktig pusselbit för att människor ska kunna få ihop vardagen med arbete, service- och inköpsresor och fritidsresor.