Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet har idag tackat ja till medlarnas bud. Det innebär att ett nytt andrahandsavtal är tecknat.
Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet har tecknat ett andrahandsavtal. Avtalet är likalydande med det Hamn- och Stuveriavtal som Sveriges Hamnar redan i april tecknade med Svenska Transportarbetareförbundet (Transport). Avtalet med LO-förbundet Transport är det avtal som reglerar anställningsvillkoren för landets samtliga hamnarbetare.
- Det är tredje gången som vi tecknar ett andrahandsavtal med Hamnarbetarförbundet, men den här gången har det varit annorlunda. Genom att lägga ett helt oproportionerligt strejkvarsel har Hamnarbetarförbundet agerat på ett sätt som inte är förenligt med den svenska modellen, säger Marcus Dahlsten, vd i Sveriges Hamnar och i Transportföretagen.
- Det har nu blivit ännu tydligare att Hamnarbetarförbundet långsiktigt inte vill vara en del av den etablerade arbetsmarknaden. Sakta men säkert försöker de tränga undan Transports kollektivavtal och skapa ett nytt och osäkert läge på arbetsmarknaden som skulle drabba alla arbetstagare och arbetsgivare i Sverige. Vi kommer att analysera den här avtalsrörelsen noga men vi kan redan nu se att Hamnarbetarförbundets agerande kommer få konsekvenser, säger Johan Grauers, förhandlingschef för Sveriges Hamnar.
- Om Hamnarbetarförbundets strejk i Göteborgs och Helsingborgs hamn brutit ut hade det kostat samhället ett antal hundra miljoner om dagen. Sveriges Hamnar har stått upp för den svenska modellen, säkrat leveransen från en omistlig del av svensk ekonomi i en osäker tid och räddat arbetstillfällen. När Hamnarbetarförbundet var beredda att riskera framtiden både för sina medlemmar, Sveriges Hamnar och konkurrenskraften för svenska företag så tog vi ansvar, säger Marcus Dahlsten.
- Hamnarnas och sjöfartens betydelse för såväl industrin som för svensk beredskap kan inte överskattas. Ett enda containerfartyg som anlöper en svensk hamn kan transportera samma mängd gods som 300 godståg eller 5 000 lastbilar. Det handlar om mat, mediciner och alla andra varor som är nödvändiga i ett fungerande samhälle, avslutar Johan Grauers.