Slopa överindexeringen på drivmedel permanent
Regeringen förbereder en rad skatteförändringar i kommande budget. I ett remissyttrande välkomnar Transportföretagen den pausade indexuppräkningen på drivmedel kommande år, men anser att överindexeringen ska tas bort permanent.
Till kommande höstbudget förbereder regeringen en rad skattesänkningar, förslag som skickats ut på remiss. För transportbranschen är förslaget att pausa årliga indexuppräkningen av skatten på drivmedel fram till 2025 av intresse.
- I yttrandet välkomnar vi att regeringen aviserar att indexuppräkningen av drivmedelsskatten pausas under 2024 och 2025, något vi föreslagit redan i mars 2022. Givet omvärldsläget och nivån i den svenska reduktionsplikten har drivmedelspriserna stigit kraftigt och under perioder förändras väldigt kraftigt. Vi delar bilden och har länge påpekat att det inte är läge för att höja skatten, säger Mårten Bergman, Transportekonom på Transportföretagen.
- Däremot är det besynnerligt att regeringen inte aviserar att BNP-indexeringen, den s.k. överindexeringen, av drivmedelsskatterna ska avskaffas permanent. Flera av regeringspartierna har tidigare sagts sig vara beredda att avskaffa, men det verkar som att den återigen enbart pausas. BNP-indexeringen är omodern, ineffektivt och tappat sitt syfte när Sverige har en reduktionsplikt, säger Mårten Bergman.
I remissyttrandet skriver Transportföretagen också att frysningar och små justeringar gällande beskattning av vägtransporter och vägtrafik har nått vägs ände. Det måste till en större förändring.
- Framtidens tystare och utsläppsfria transporter och vägtrafik kräver förändrade styrmedel. EU:s ökade ambitioner, genom Fit for 55, innebär att det måste till en total översyn av många nationella styrmedel och mål, för att undvika ineffektivitet och risk för kostsamma dubbelregleringar, avslutar Mårten Bergman.
Läs Transportföretagens remissyttrande
Artikel i Tidningen Näringslivet ”Slopa smyghöjningen och styr mot framtiden"