Nyhet

Transportföretagen lämnar remissvar om ökade krav på fordonstillverkare gällande koldioxidutsläpp

Nyhet

Ett nytt förslag från EU-kommissionen som syftar till att skärpa koldioxidutsläppsnormerna från 2030 och framåt kommer att påverka fordonstillverkarna. Vi konstaterar att förslaget i grunden är bra men att vissa korrigeringar är önskvärda, bland annat utbyggd laddinfrastruktur, kontrollstationer och undantag för segment som inte kan elektrifieras till rimliga kostnader.

EU-kommissionen har kommit med ett nytt förslag som innebär en skärpning av koldioxidnormer för tunga fordon. Sedan 2019 ställs krav på lastbilstillverkare att från 2025 och framåt uppfylla mål om reduktion av koldioxidutsläpp från lastbilar:

  • År 2025: 15 % reduktion
  • År 2030: 30 % reduktion


EU-kommissionen föreslår nu dels en skärpning av koldioxidutsläppsnormerna från 2030 och framåt, dels att kraven utvidgas till att omfatta även mindre lastbilar, stadsbussar, långväga bussar och släpvagnar. De föreslagna skärpta målen om reduktion av koldioxidutsläpp:

  • År 2030: 45 % reduktion
  • År 2035: 65 % reduktion
  • År 2040: 90 % reduktion


Klimat- och näringslivsdepartementet har skickat ut EU-kommissionens förslag på remiss och Transportföretagen har nu lämnat ett remissvar. Vi är i grunden positiva till krav på fordonstillverkare som i princip innebär endast nollutsläppsfordon från 2040. Utan tillgång till sådana fordon kan våra medlemsföretag inte bidra till fossilfria transporter.

Samtidigt konstaterar vi att för att förslagen ska vara genomförbara krävs en rad kompletterande åtgärder som till exempel satsningar på forskning och utveckling och infrastruktur, samt undantag för segment som inte kan elektrifieras i tid till en rimlig kostnad.

Vi anser också att det behövs mekanismer i förslaget som gör det möjligt att inför etappmålen korrigera dessa för att inte skapa stora störningar. Det gäller exempelvis klargörande av vilka fordon eller transporter som ska undantas samt takten, omfattning och spridning av laddinfrastrukturen. 

Ladda ned hela remissvaret här.