Nyhet

Underlätta för fler unga att välja bussföraryrket

Nyhet

Slopa 50-km gränsen som gör det svårare att anställa unga bussförare, det uppmanar nu de tre europeiska organisationerna UITP, IRU och EPTO i ett gemensamt brev till en rad EU-parlamentariker och nationella beslutsfattare.

Bakgrunden är den pågående översynen av EU:s körkortsdirektiv och en öppning att även se över delar av EU:s s k YKB-direktiv, där skrivningen om att unga bussförare inte får köra annat än linjelagd busstrafik där linjen understiger 50 km finns. Sveriges Bussföretag är medlemmar i både UITP och IRU och flera av förbundets medlemsföretag är i sin tur medlemmar i EPTO.

-Bristen på bussförare är stor inom hela EU. Under kommande tre år behöver den svenska bussbranschen rekrytera 8 100 bussförare och i Sverige är idag var tredje bussförare över 61 år. När dessa går i pension behöver vi fylla på med yngre kollegor. Därför är det viktigt att våra europeiska organisationer nu tillsammans och engagerat driver frågan så att vi under pågående revidering av de lagar som idag motverkar branschens rekryteringsbehov ändras, kommenterar Anna Grönlund, branschchef i Sveriges Bussföretag samt vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté och ledamot i UITP EU Committee.

Sveriges Bussföretag har i flera år påtalat vikten av att körkortsåldern för bussförare likställs med körkortsåldern för yrkesförare inom godstrafiken och att den s k 50-kilometers gränsen slopas. För lastbil är körkortsåldern idag 18 år, för bussförare 24 år om än med ett antal dispensmöjligheter. Förenat med dispensmöjligheterna är den s k 50 km gränsen för unga bussförare, som innebär att de inte får köra annat än linjelagd busstrafik där linjen är kortare än 50 kilometer. I Sverige är många busslinjer längre än så och många bussföretag behöver förare som kan köra både linjelagd busstrafik samt turist- och beställningstrafik med buss.

Bland argumenten för att inte ändra regelverket för bussförare nämns ibland statistik som visar att unga förare har högre risk för att råka ut för olyckor och incidenter. Och det stämmer när det gäller personbilsförare. Men en yrkesutbildad bussförare som kör på fastställd linje eller på uppdrag har helt andra förutsättningar. Det visar också den studie som analysföretaget Statisticon gjord med stöd av data från VR (tidigare Arriva). Studien har genom Sveriges Bussföretags försorg spridits till den svenska regeringen, svenska myndigheter och beslutsfattare samt till EU-kommissionen, flera EU-parlamentariker och intressenter i Bryssel.

Läs brevet från UITP, IRU och EPTO här: bilaga

Mer information finns också här