Dags att regeringen slopar överindexeringen på drivmedel permanent
Regeringen förbereder en rad skattesänkningar i kommande budgetar. Det meddelade Elisabeth Svantesson i en intervju med DN i fredags. Transportföretagen välkomnar pausad indexuppräkning på drivmedel och el, men vill att överindexeringen tas bort permanent.
Intervjun med Dagens Nyheter publicerades i fredags och i artikeln berättade finansminister Elisabeth Svantesson om att regeringen förbereder en rad skattesänkningar i höstens budgetförhandlingar. Finansdepartementet har också skickat ut de tio skatteförslagen på remiss.
För transportbranschen är det främst två förslag som är av intresse, den planerade pausen av den årliga indexuppräkningen av drivmedelsskatten och energiskatten under 2024 och 2025.
- Vi välkomnar att regeringen aviserar att indexuppräkningen av drivmedelsskatten pausas under 2024 och 2025. Givet omvärldsläget och nivån i den svenska reduktionsplikten har drivmedelspriserna stigit kraftigt och under perioder förändras väldigt kraftigt. Vi delar bilden och har länge påpekat att det inte är läge för att indexera skatten, säger Mårten Bergman, Transportekonom på Transportföretagen.
Mårten Bergman är däremot kritisk till att regeringen enbart väljer att pausa uppräkningen och inte helt avskaffa den årliga överindexeringen permanent.
- Däremot är det besynnerligt att regeringen inte aviserar att överindexeringen, den s.k. BNP-indexeringen, av drivmedelsskatterna ska avskaffas permanent. Flera av regeringspartierna har tidigare sagts sig vara beredda att avskaffa, men det verkar som att den återigen enbart pausas. BNP-indexeringen är omodern, ineffektivt och tappat sitt syfte när Sverige har en ambitiös reduktionsplikt, säger Mårten Bergman.
Transportbranschen är en lågmarginalbransch och varje krona räknas. Det är också en bransch som ska och vill ta ledartröjan i den gröna omställningen, men som behöver få rätt politiska styrmedel på plats för att underlätta elektrifieringen.
- Sverige ska kommande decennier kraftigt öka elektrifieringen av samhället, inte minst inom transportsektorn. Samtidigt är energiskatten bland de högsta i världen. Att inte indexera upp energiskatten på el är välkommet, men regeringen behöver göra det som samtliga partier lovade i valrörelsen och se över skattenivån så att den inte har en bromsande effekt på transportsektorns omställning, avslutar Mårten Bergman.