Nyhet

Remissvar på EU-kommissionens om redovisning av transporttjänsters utsläpp av växthusgaser

Nyhet

EU-kommissionen vill fastställa nya regler för redovisning av utsläpp av växthusgaser från transporttjänster. Syftet med förslaget är att skapa en enhetlig och tillförlitlig metod som används för att beräkna växthusgasutsläpp. Förslaget omfattar gods- och persontransporter.  

Mer ingående innebär förslaget:

  • Ett enhetligt men frivilligt system för beräkning av växthusgasutsläpp från transporttjänster. Skyldighet att bruka systemet som är grundat på en s.k. ”well to wheel” beräkningsgrund gäller om en aktör själv väljer det eller det följer av nationell lag eller en avtalsförpliktelse.
  • Vid beräkning av växthusgasutsläpp från en transport måste aktörer prioritera insamling av primärdata i så lång utsträckning som möjligt.  
  • Europeiska kommissionen, tillsammans med Europeiska miljöbyrån (EEA), ska upprätta en central EU-databas med standardvärden.
  • Externa beräkningsverktyg på marknaden, tillhandahållna av tredje part, kommer att behöva genomgå en certifieringsprocess för att uppfylla kraven i förordningen.

Landsbygds- och infrastrukturdepartementet har skickat ut EU-kommissionens förslag på remiss.

Transportföretagen anser att ett EU-ramverk för att beräkna utsläpp kan underlätta för företagen att öppet kunna redovisa ett mer hållbart alternativ på ett jämförbart sätt mot sina konkurrenter. Vilket i sin tur underlättar för transportköpare att göra välgrundade val av transportör. Det kan bidra till att minska våra transportrelaterade utsläpp och hjälpa våra företag att fortsatt minska koldioxidutsläppen från sin verksamhet.

En utsläppsberäkning bör därför baseras på dessa grundläggande principer:

  • Underlätta de administrativa bördorna för företagen och se till att beräkningsystemet är lätt att hantera och tillämpa. Säkerställ att beräkningsmodellen ligger på företagsnivå och inte mätning på enskilda lastbilar och turistbussar.
  • Befintliga bekräftade utsläppsberäkningsmodeller bör användas, för flygets del till exempel ICAOs utsläppsräknare. Detta för att förhindra att det finns för många utsläppsberäkningsmodeller på marknaden som dessutom kan resultera i helt olika utsläppsiffor.
  • Förslaget bör utformas och inriktas mot transportköpare i beslutsfattande kapacitet.
  • Beräkningen av utsläpp måste vara konsekvent över hela EU och ligga i linje med övriga lagstiftningar. Vidare behöver den vara teknikneutral, vetenskapligt baserad och ta hänsyn till utsläppen från olika bränslekällor.