Regeringen har presenterat en satsning på 300 miljoner kronor per år för att möta underhållsskulden på landets statliga vägar och 100 miljoner extra för de enskilda vägarna. Transportföretagen ser positivt på att regeringen erkänner problemet, men att satsningen inte är tillräcklig. Bara för att stoppa underhållsskulden från att växa hade regeringen behövt satsa två miljarder extra per år.
- Mer än var tredje statlig väg i Sverige är i mycket dåligt skick och underhållsskulden fortsätter växa. Det är bra att regeringen satsar 300 miljoner extra på de statliga vägarna och 100 miljoner extra nästa år på de enskilda vägarna, men tyvärr är läget så illa att det är långt ifrån tillräckligt, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.
- Vägnätet är Sveriges blodomlopp. Bara för att stoppa underhållsskulden från att växa hade regeringen behövt satsa två miljarder extra per år. Om inte regeringen kraftsamlar med en långsiktig och finansierad underhållsplan för vägarna har vi snart en vägkris vid sidan av elkrisen, säger Marcus Dahlsten i en avslutande kommentar.
Läs mer och se skicket på landets statliga vägar: www.varavagar.se
Län |
Andel vägar i mycket dåligt skick (%) |
Jämtlands län |
21,8 |
Västernorrlands län |
18,4 |
Gävleborgs län |
16,7 |
Norrbottens län |
15,1 |
Dalarnas län |
14,2 |
Västra Götalands län |
14,1 |
Västerbottens län |
14 |
Hallands län |
12,1 |
Stockholms län |
11,9 |
Kalmar län |
11,1 |
Kronobergs län |
9,4 |
Skåne län |
8,8 |
Blekinge län |
8,2 |
Örebro län |
8,1 |
Jönköpings län |
7,2 |
Södermanlands län |
6,4 |
Värmlands län |
5,3 |
Gotlands län |
4,8 |
Uppsala län |
4 |
Västmanlands län |
4 |
Östergötlands län |
3,5 |