Pressmeddelande

Transportföretagen flyg välkomnar regeringens satsning på produktion av förnybart flygbränsle i Lysekil

Pressmeddelande

Regeringen delfinansierar nu en anläggning för förnybar drivmedelsproduktion som kommer leverera 600.000m3 förnybart flygbränsle per år. Det motsvarar tre gånger vad det svenska inrikesflyget förbrukar och bidrar till en reducering av utsläpp på upp till 1,5 miljoner ton CO2-ekvivalenter per år.

Det framgår av ett pressmeddelande av Svensk exportkredit (SEK) https://www.sek.se/pressmeddelande/gront-lan-fran-sek-till-preem-for-okad-produktion-av-fornybara-drivmedel/ att Preem tecknar låneavtal om cirka 2,8 miljarder kronor med Svensk Exportkredit (SEK) och Crédit Agricole Corporate & Investment Bank (CACIB). Lånet omfattas av Riksgäldens program för ”gröna kreditgarantier”. Preems investering uppfyller SEK:s gröna kriterier där investeringen motsvarar EU-taxonomin för grön ekonomisk verksamhet och har en tydlig koppling till omställning i och för Sverige. Den totala kostnaden för Preems investering är cirka 5,4 miljarder kronor och delfinansieras med det nya lånet. Ombyggnationen av anläggningen kommer att påbörjas under 2024 och planeras att stå klar 2027.

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men först och främst handlar det om att snabba på bränslebytet från fossilt till fossilfritt flygbränsle (sustainanable aviation fuel, SAF). SAF reducerar CO2 utsläppen med ca 80% ur ett livscykelperspektiv.

– Förnybart flygbränsle är A och O för flygets fossilfria omställning och nu finns EU regler som säger att 2050 ska 70% av EU flyget vara fossilfritt. För att klara av detta mål måste vi kraftigt öka produktionen av det hållbara bränslet. Därför är denna satsning mycket viktig för flygets omställning, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen flyg.

Svenska flygbranschen har länge efterfrågat ett konkret engagemang from svenska statens sida för flygets omställning och välkomnar att vår nuvarande regering verkligen levererar:

– Vår bedömning är att flygets omställning står och faller på att EU och medlemsländerna gör allt man kan för att tillsammans med flyg- energi- och bränsleindustrin snabbt skala upp tillverkningen av SAF. Nu visar Sveriges regering vägen framåt och vi vill nu se mer av samma vara för att sätta riktig fart på flygets fossilfria omställning, säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen flyg.

Enligt pressmeddelandet innebär investeringen en sänkning av de årliga fossila utsläppen i användarled med 2–3 miljoner ton CO2e, samt 200 000 ton CO2 ekvivalenter lokalt vid Preems raffinaderi i Lysekil. Eftersom det förnybara flygbränslet utgör hälften av produktionen resulterar det i ungefär 1,4-1,5 miljoner ton CO2 ekvivalenter utsläppsminskning per år.

– Det här är omställningsarbete på riktigt och på ett sätt som ger oss bättre tillgänglighet och sänker utsläppen på samma gång. Man önskar ju att alla partier ställer sig bakom målet fossilfritt flyg och avskaffar alla nationella styrmedel som inte bidrar till omställningen, som till exempel flygskatten som inte har någon koppling till utsläppsminskning utan bara drar pengar från svenska flygpassageraren till staten, säger Fredrik Kämpfe.