Det är hög tid att pröva alternativ finansiering av infrastruktur
Genom att pröva alternativa finansierings- och organisationsformer kan vi få mer infrastruktur för pengarna. Det var huvudbudskapet när Transportföretagen anordnade ett seminarium i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) lokaler på temat alternativa finansierings- och organisationsformer av samhällsviktig infrastruktur.
Det pågår en mycket viktig och intressant process när det gäller infrastrukturpolitiken. Nyligen presenterade regeringen sin infrastrukturproposition till riksdagen, som under hösten ska fatta beslut om de ekonomiska ramarna för underhåll och nyinvesteringar i infrastruktur. Samtidigt pågår arbetet med att ta fram en ny nationell plan för transportinfrastrukturen.
Transportföretagen välkomnade propositionen, som innebär en efterlängtad och kraftigt ökad satsning på landets infrastruktur i den kommande nationella planen.
I propositionen öppnade regeringen för alternativ finansiering av infrastrukturprojekt och pekar ut bland annat Östlig förbindelse i Stockholm som tänkbart projekt. Temat för seminariet var därför högaktuellt.
- Transportföretagen är positiva till alternativ finansiering och organisering. Sverige är inte färdigbyggt utan tvärtom finns stora behov av nyinvesteringar i flera delar av landet. Det finns ett stort behov att öka innovation, förbättra kostnadskontrollen och effektiviteten i infrastrukturprojekt, sa Transportföretagens vd Marcus Dahlsten i sitt inledningsanförande.
- Men regeringen behöver gå från ord till handling. Det behövs startas flera projekt i hela landet parallellt, inte bara ett eller två. Vi behöver testa och utvärdera detta i större skala och på så sätt bland annat konkurrensutsätta Trafikverket, poängterade Marcus Dahlsten.
Under seminariet berättade Skanska Sveriges vd Magnus Persson om deras praktiska erfarenheter av alternativ finansiering och organisering av väginfrastrukturprojekt i Norge. Projekten blev klara i tid, några till och med i förtid, och inom budget.
En mycket erfaren panel pratade om vad som krävs utifrån ett myndighets-, bank- och juristperspektiv för lyckade infrastrukturprojekt med alternativt genomförande och hur man kan undvika eventuella fallgropar.
Seminariet avslutades med ett anförande och diskussion med Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson om hur regeringen kommer ta frågan om alternativ finansiering vidare i den nya nationella planen för transportinfrastrukturen som ska gälla mellan 2026–2037.