Nyhet

Hög regelefterlevnad inom godstrafiken på väg

Nyhet

Regelefterlevnaden är överlag hög – oavsett om är det gäller krav på förare, företag eller fordon. Det framkommer i Transportstyrelsens nya tillståndsmätning som kontrollerar hur yrkestrafiken lever upp till de regler och krav som finns för de som utför godstransporter på väg.

Transportstyrelsen genomför regelbundet tillståndsmätningar för att kontrollera hur yrkestrafiken följer regelverket. Mätningarna görs både för gods-, buss och taxitrafik.

I år har Transportstyrelsen kontrollerat godstransporterna och myndigheten konstaterar själv att regelefterlevnaden i branschen är hög. En ”stor majoritet av förarna hade korrekta behörigheter” konstaterar Transportstyrelsen och samtliga företag hade nödvändiga tillstånd. Fordonsskatterna var betalda för de svenska lastbilarna.

Transportstyrelsen konstaterar dessutom att det här är inget nytt, utan det har ”varit så här över en längre tidsperiod”.

Där det brister är kör- och vilotider och fordonens skick. 80 procent av förarna klarade kör- och vilotidsgranskningen i år utan anmärkningar. Men även om det finns fortsatt förbättringsutrymme  är det en positiv utveckling över tid.

-Jämfört med förra mätningen har regelefterlevnaden ökat med 7 procentenheter och jämfört med mätningen 2015 med hela 14 procentenheter, säger Samuel Höök, utredare vid Transportstyrelsen.

Lite sämre är det vad gäller fordonens tekniska beskaffenhet. Andelen som lever upp till kraven har minskat något över tid. I årets mätning bedömdes 70 procent av fordonen möta kraven, vilket gör den till området med lägst regelefterlevnad.

Undersökningen om lastbilsförarnas sociala villkor visar att en majoritet trivs med sitt arbete och är nöjda med sina arbetsförhållanden. Liksom i 2022 års rapport framkommer vissa skillnader i sociala villkor beroende på i vilket land arbetsgivaren är etablerad i.

Över tid har dock de sociala villkoren förbättrats även för förare med utländsk arbetsgivare, men fortfarande övernattar de oftare än svenska förare i lastbilen och har i genomsnitt lägre lön.

Här kan du läsa hela rapporten från Transportstyrelsen