Nyhet

Nominerad transportkommissionär vill främja utbyggnad av ladd- och tankinfrastruktur

Nyhet

Användarvänlig ladd- och tankinfrastruktur för alternativa bränslen ska främjas inom EU och medlemsstaternas framsteg övervakas, med sikte på att revidera förordningen om alternativ bränsleinfrastruktur till 2027. Det är en av Apostolos Tzitzikostas, nominerad som EU-kommissionär för hållbar transport och turism, ambitioner.

De nominerade EU-kommissionärerna lämnade i natt sina skriftliga svar på de frågor som de fått av Europaparlamentet. Kommissionärerna ges en möjlighet att presentera sina kunskaper, redovisa sina prioriteringar och förklara hur de avser att driva sina respektive områden framåt i linje med deras ”Mission Letters”. De skriftliga svaren utgör också startskottet för de kommande utfrågningarna av kommissionärerna, som inleds den 4 november.

Förutom att främja användarvänlig ladd- och tankinfrastruktur vill Apostolos Tzitzikostas stärka Europas transportsystem genom att främja både konkurrenskraft och förbindelse, med särskild hänsyn till klimat- och miljöfrågor. Hans övergripande mål är att leda den gröna och digitala omställningen inom transportsektorn och säkerställa att sektorn förblir säker, tillgänglig och kostnadseffektiv för både företag och medborgare.

Tzitzikostas avser att:

Lansera en hållbar transportinvesteringsplan som ska prioritera investeringar i utsläppsminskande åtgärder, med särskilt fokus på flyg- och sjöfartssektorn.


Främja utbyggnaden av användarvänlig laddnings- och tankinfrastruktur för alternativa bränslen och övervaka medlemsstaternas framsteg, med sikte på att revidera förordningen om alternativ bränsleinfrastruktur till 2027.


Ta fram en ny industristrategi för sjöfartssektorn och en handlingsplan för fordonsindustrin.

Främja övergången till nollutsläppsfordon, med särskilt fokus på företagsflottor, och utvärdera hur denna omställning kan accelereras i hela transportsektorn.

Hantera den akuta bristen på arbetskraft i transportsektorn genom satsningar på omskolning och kompetensutveckling.

Samarbeta med kommissionären för energi och bostäder för att säkerställa att transport- och energiinfrastrukturen utvecklas i linje med framtida elbehov, inklusive för tunga fordon.

För transportnäringen innebär dessa prioriteringar att man kan förvänta sig ett ökat fokus på investeringar i infrastruktur för alternativa bränslen och eldrivna transporter, samt ett starkare samarbete mellan transport- och energisektorerna. Hur snabbt de föreslagna åtgärderna kommer att implementeras blir avgörande för både aktörernas konkurrenskraft och den nödvändiga klimatomställningen.

-Omställningen av transportsektorn inom EU måste ske samtidigt som vi behåller och stärker Europas konkurrenskraft. Vi välkomnar hans ambitioner kring ladd- och tankinfrastrukturen. Det kommer att krävas massiva investeringar från medlemsstaterna i laddinfrastruktur och nät för att nå de högt satta klimatmålen, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen, i en kommentar.

Läs hela hans svar här: tzitzikostas_writtenquestionsandanswers_en.pdf (europa.eu)