Nyhet

Ett ökat hamnskydd

Regeringen har nu remitterat Transportstyrelsens rapport med förslag på en omfattande reform av den svenska hamnskyddslagstiftningen. Syftet är att tydliggöra ansvarsfördelningen mellan hamnaktörer och statliga myndigheter samt att säkerställa att svensk lagstiftning är i linje med EU:s hamnskyddsdirektiv.

Förslaget innebär en strukturell förändring där det operativa ansvaret för hamnskyddet i större utsträckning flyttas från lokala aktörer till statlig nivå. Transportstyrelsen föreslås få ansvar för att genomföra hamnskyddsutredningar och fastställa skyddsgränser, medan Polismyndigheten föreslås bli hamnskyddsmyndighet med ansvar för att ta fram och följa upp hamnskyddsplaner, godkänna skyddschefer och leda övningar.

De föreslagna ändringarna i lagen (2006:1209) om hamnskydd och förordningen (2006:1213) om hamnskydd föreslås träda i kraft den 1 januari 2027. För att underlätta införandet planeras informationsinsatser och utbildning under 2025 och 2026.

Transportstyrelsens rapport är nu ute på remiss och samtliga berörda aktörer har möjlighet att inkomma med synpunkter senast den 22 augusti 2025.

Vad innebär detta för Sveriges Hamnar?

Förslaget påverkar alla hamnverksamheter som omfattas av hamnskyddslagstiftningen. Det innebär nya skyldigheter för hamninnehavare och hamnanläggningsinnehavare, bland annat att delta i utredningsarbete, säkerställa tillgänglighet för tillsyn, samt att utse och bemanna funktionen som hamnskyddschef. Det innebär också att staten tar ett större ansvar för samordning, planering och tillsyn inom området.

Sveriges Hamnar kommer att samla in synpunkter från medlemsföretagen inför vårt remissvar. Vi ser även över behovet av vägledning och stöd inför de planerade förändringarna.

Ta del av hela Transportstyrelsens rapport: Ett ökat hamnskydd