Sjöfartens Arbetsgivareförbund, som ingår i Transportföretagen, har idag torsdagen den 24 april tecknat överenskommelser med Seko om kollektivavtalen för manskap i sjöfarten. Avtalen har ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över två år, vilket följer det märke som industrins parter har satt för svensk arbetsmarknad.
– Svensk sjöfart är utsatt för hård internationell konkurrens. Kostnadsökningarna kommer att bli krävande för företagen, men vi tar ansvar för stabiliteten på svensk arbetsmarknad genom att följa det märke som industrin satt, säger John Wahlstedt, biträdande förhandlingschef på Sjöfartens Arbetsgivareförbund.
Parterna är överens om löneökningar om 3,4 procent för 2025 och 3,0 procent för 2026. Överenskommelsen innebär även att en extra pensionsavsättning görs till Avtalspension SAF-LO och fastslår hur avtalsvärdet av en sådan avsättning ska beräknas. Flera allmänna villkorsändringar har gjorts, bland annat avskaffas rederitillägget helt, reglerna om uppsägningstid vid arbetsgivarens uppsägning ändras i enlighet med anställningsskyddslagens bestämmelser och begränsningsperioden i europaavtalet ändras från en vecka till fyra veckor.
– Införandet av extra pensionsavsättningar är kostsamt om än angeläget för branschen. Vi har i gengäld fått avtalsförbättringar för rederierna som vi bedömer ger goda förutsättningar för att bibehålla sjöfartens internationella konkurrenskraft, säger John Wahlstedt.
–John Wahlstedt och teamet från Transportföretagen har levererat ett avtal som fortsatt stärker den internationella konkurrenskraften för den svenska sjöfarten. Det är glädjande att Transportföretagens satsningar på sjöfart under svensk flagg givit ett så tydligt resultat för SARF:s medlemsföretag, säger Annika Nordin, förhandlingschef på Sjöfartens Arbetsgivareförbund och chef för Transportföretagens avdelning för arbetsgivarservice och juridik.
Kollektivavtalen för manskap i sjöfarten tecknas av Sjöfartens Arbetsgivareförbund och Seko. De omfattar omkring 40 företag och omkring 2 700 anställda.