Marknaden för särskild kollektivtrafik professionaliseras
Särskild kollektivtrafik blir från 2025 ett nytt gemensamt verksamhetsområde för Transportföretagen då både Sveriges Bussföretag och Biltrafikens arbetsgivareförbund har medlemmar som arbetar med detta. En expert kommer anlitas för att utveckla det nya verksamhetsområdet. Särskild kollektivtrafik – eller ’serviceresor’ - är samlingsnamnet för färdtjänst, riksfärdtjänst, sjukresor och skolskjuts. Syftet med dessa transporter är att resenärer med särskilda behov ska ges möjlighet att resa.
Inom den upphandlade kollektivtrafiken har särskild kollektivtrafik, segmentet mellan traditionellt upphandlad busstrafik och taxitrafik, alltmer professionaliserats. Idag genomförs offentliga upphandlingar av dessa tjänster i allt högre utsträckning av landets regionala kollektivtrafikmyndigheter, ofta på uppdrag av kommunerna när dessa har det formella myndighetsuppdraget för trafiken. Under senare år har också flera regioner utvecklat olika former av anropsstyrd kollektivtrafik, som kan svara mot behov i både den allmänna och särskilda kollektivtrafiken. En diskussion förs därför i branschen om hur man bäst kan samordna olika typer av kollektivtrafik.
Sedan år 2008 bedrivs också ett nationellt arbete med vägledningar och rekommendationer för den offentligt upphandlade kollektivtrafiken inom ramen för KollA, Kollektivtrafikens Avtalskommitté, där Sveriges Bussföretag idag är mycket engagerade. I KollA möts branschen och de offentliga kunderna i samtal och dialog.
- Vi har inom Transportföretagen och Sveriges Bussföretag redan idag majoriteten av de företag som bedriver allmän och särskild kollektivtrafik som medlemmar. Vi utvecklar nu vårt påverkansarbete och rådgivning för offentligt upphandlad kollektivtrafik så att vår samlade kunskap också kan tas tillvara inom den särskilda kollektivtrafiken, kommenterar Marcus Dahlsten, VD Transportföretag och Sveriges Bussföretag.