Nyhet

Lokala lösningar i stället för nationella standarder riskerar en dyrare kollektivtrafik

Nyhet

Sveriges Bussföretags nya rapport om den offentligt upphandlade busstrafiken som presenteras idag pekar på försämrad dialog och striktare avtalstolkningar, bland annat avseende viten, hos landets regioner. En utveckling som riskerar göra kollektivtrafiken dyrare och ge färre möjlighet att resa klimatsmart tillsammans.  

De flesta regioner i Sverige handlar upp sin kollektivtrafik från olika trafikföretag. För att upphandlingarna ska bli så bra som möjligt finns ett antal nationella rekommendationer avseende upphandlingar av busstrafik. Varje år följer bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Bussföretag upp hur väl landets regioner i sina upphandlingar av busstrafik följer de rekommendationer som publiceras av Kollektivtrafikens Avtalskommitté. Årets rapport ”Felaktigt använda viten i kollektivtrafiken – nu behövs rätt åtgärder för att få fler resenärer” visar bland annat på en oroande utveckling av tillämpning av viten i flera regioner. Ökande krav och skärpta viten som pressar trafikföretagen att hantera risker utanför deras kontroll driver upp kostnaderna i kollektivtrafiken. Kostnader som kan behöva täckas genom neddragen verksamhet, till exempel färre bussturer.  

- I rapporten ser vi att upphandlande myndigheter har blivit striktare, vilket tvingar trafikföretagen att ta höjd i sina anbud för fler oförutsägbara händelser som tidigare kunde lösas i dialog mellan beställare och trafikföretag, till exempel när bussen ska passa ett inkommande tåg. Är tåget försenat kan bussföretaget tvingas välja mellan att vänta in tåget, bli försenat och få viten eller köra i väg för att hålla tiden, göra ett antal resenärer missnöjda och därmed inte klara mål om nöjda kunder i avtalet vilket i sin tur kan ge viten", förklarar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.  

Rapporten visar också att ersättning i många avtal ges för körda kilometer med resenärer, utan hänsyn till tid. Att ingen ersättning ges för tid innebär en stor risk för trafikföretagen då framkomligheten kraftigt försämrats i flera städer de senaste åren. Varje minut som måste läggas till på grund av försämrad framkomlighet måste trafikföretaget finansiera själva. Detta blir en svårkalkylerad risk för trafikföretaget som ska lämna anbud. Värt att minnas är också att trafikföretaget sällan har rådighet över de faktorer som försämrar framkomligheten. Som regel är det ju infrastrukturhållaren eller de bolag som ansvarar för till exempel energi och värme eller snöröjning vars verksamhet orsakar störningar i trafiken. 

Rapporten pekar även på att några regioner infört kortare avtalsperioder än gängse 10 år, en förändring som väcker oro i branschen. Kortare avtal innebär att företag som investerar i nya bussar och annan infrastruktur står inför en ökad risk att dessa investeringar inte hinner betala sig. Detta kan påverka både lönsamhet och kvalitet på busstrafiken på lång sikt.  

- Positivt i årets rapport är dock att vi ser att den absoluta majoriteten av landets regioner följer de nationella indexrekommendationerna. Neutrala indexrekommendationer är viktigt för att bibehålla affärsneutralitet i de långa avtal som präglar den offentligt upphandlade busstrafiken. Det ger tryggare affärer för alla parter. Samma följsamhet och insikt som landets regioner har gällande index borde finnas för alla våra nationella rekommendationer. Då kan vi tillsammans, offentliga beställare och trafikföretag, utveckla kollektivtrafiken och få fler att resa hållbart, säger Anna Grönlund. 
 
Rapporten ”Felaktigt använda viten i kollektivtrafiken – nu behövs rätt åtgärder för att få fler resenärer”  

Debattarikel "Hårdare tolkning av viten drabbar resenärerna"

För frågor kontakta Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag 070-612 71 74