Nyhet

Nya kör- och vilotidsregler för beställningstrafik

Nyhet

Den 22 maj 2024 trädde det förändrade kör- och vilotidsregelverket för förare som kör tillfälliga persontransporter (det som brukar kallas beställningstrafik) i kraft. Här samlar Sveriges Bussföretag den information som finns tillgänglig hittills. 

Kort om förändringen 

Sveriges Bussföretag har tidigare informerat om att förändringarna består av tre delar, som i korthet är:

  • Rasten kan delas upp mer flexibelt
  • Under vissa omständigheter går det att skjuta upp inledningen av dygnsvilan
  • Den så kallade tolvdagarsregeln kan nyttjas även i nationell kontext

Även Transportstyrelsen har nu publicerat information om förändringen av reglerna. Länk till deras information finns nedan. 

Sveriges Bussföretags analys av implementeringen

Efter dialog med dels andra branschorganisationer inom Europa och dels med Transportstyrelsen så konstaterar förbundet tyvärr att den administrativa bördan för att använda regelverket blir mycket stor. Det gäller särskilt regeln om flexiblare uppdelning av rasten. Vår bedömning är att få företag kommer att nyttja reglerna innan hanteringen kan ske direkt i färdskrivaren. Detta har också framförts till Transportstyrelsen som delar den uppfattningen. 

Om det hade definierats vad en körorder skulle innehålla för att kunna vara tjänlig som underlag vid en kontroll hade det kunnat underlätta implementeringen av reglerna - men då krävs det att alla europeiska länder enas om detta. Sveriges Bussföretags bedömning är att den chansen tyvärr är liten eftersom vissa länder redan har nationella färdblad. Däremot så skulle digitaliseringen av färdbladen, om den genomförs på ett hanterbart sätt, kunna vara en del av lösningen under en övergångsperiod till dess att registrering kan ske i färdskrivaren. 

Förbundet kommer att fortsatt publicera information löpande allt eftersom den blir tillgänglig.

Senaste uppdateringen av informationen på sidan skedde 2024-05-30. 

Färdblad måste medföras om ni vill nyttja reglerna 

För att få använda sig av de nya reglerna så ska ett färdblad för resan medföras. Färdbladet utgör underlag för att kunna styrka att det rör sig om beställningstrafik. Ett färdblad är i den här kontexten inte en körorder, utan en ifylld waybill - alltså det dokument som i vanliga fall används vid internationella resor utanför Norden. Att det är waybillen som ska användas grundar sig i att det inte finns något nationellt färdblad i Sverige och därmed behöver det internationella användas istället. EU-kommissionen har fått mandat att ta fram ett nationellt färdblad och dessutom en lösning för att kunna fylla i färdbladen digitalt.

Vid en kontroll ska färdblad för aktuell resa samt tidigare resor där de nya reglerna har använts under de senaste 28 dagarna. Kopior av färdbladen som styrker användning av de nya reglerna ska förvaras hos företaget i minst ett år. 

Om andra dokument används vid nationell trafik eller inom Norden så ska man vara medveten om att det kan ifrågasättas vid en kontroll både inom Sverige och i andra länder. Transportstyrelsens rekommendation är därför att använda färdbladet för internationell trafik även vid nationella resor och resor inom Norden (eftersom den nordiska överenskommelsen inte omfattar kör- och vilotider). 

Dokumentation krävs endast om de nya reglerna används 

Företaget kan välja att fortsätta sin verksamhet som tidigare och inte använda de nya reglerna. Då behöver inte någon dokumentation medföras. 

Uppdatering av färdskrivarna kommer ta tid 

Från och med att de nya reglerna trädde i kraft så har EU-kommissionen arton månader på sig att ta fram nya tekniska specifikationer för färdskrivaren, som ska kunna hantera det nya regelverket. Förslaget på regler ska därefter remitteras och beslutas i flera instanser, färdskrivartillverkarna ska implementera dem och därefter följer mjukvaruuppdatering av färdskrivarna i samband med kalibrering. En kvalificerad uppskattning är att detta kommer ta minst fem år.

Norge omfattas inte ännu 

Tänk på att Norge ännu omfattas inte av de nya reglerna eftersom de inte är med i EU. Enligt de besked som kommit oss tillhanda kommer förändringarna troligtvis att implementeras i Norge om sex till tolv månader, men det kan dröja längre än så. Förhoppningsvis finns det en acceptans för att implementeringen skett i andra länder vid en eventuell vägkontroll. 

Transportstyrelsens information 

Foto på Oscar Sundås

Oscar Sundås

Branschutvecklare Sveriges Bussföretag, ansvarsområde turist- och beställningstrafik, kommersiell linjetrafik