Nyhet

Bussakademin besökte Västra Sverige

Nyhet

Bussakademin ägde denna gång rum i Göteborg. Ordförande för avdelning Västra Sverige, Christer Petersson, välkomnade inbjudna politiker från både infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden och Västtrafiks styrelse samt kollegor.

Christer berättade om den goda dialogen som råder. En dialog som skapar förståelse för varandras uppgifter och roller och som skapar grund för att både nå lösningar samt samsyn i frågor runt kollektivtrafiken. Precis som tidigare genomförda bussakademier kom också denna att präglas av goda diskussioner där både möjligheter och utmaningar belystes. Överst som alltid på dagordningen var hur vi kan öka andelen kollektivt resande med målet ”2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva”? Nyckelord som lyftes för att nå detta mål var bland annat hela resan, turtäthet, framkomlighet, fokuserat, trygghet, tillgängligt, prisvärt, samverkan och pålitlighet. Mötet var enigt om att det finns mycket att göra för att bättre sprida informationen till resenärer och presumtiva resenärer om hur hållbar den kollektiva trafiken är där till exempel den upphandlade busstrafiken drivs till över 90% på förnyelsebara drivmedel.

Kompetensbristen var också något som diskuterades. Ett uppskattat beslut som Västtrafik styrelse tagit och genomför är att man anslår trafikföretag en utbildningspeng på 60 000 för varje förare som utbildas och anställs. Vidare diskuterades om ett gemensamt, tillsammans med Svensk Kollektivtrafik 10 punktsprogram, kan vara ett möjligt grepp för att än mer få upp denna ödesfråga i samhället och på regeringsnivå.

Kollektivtrafiken är stommen i den regionala ekonomin fastslog mötesdeltagarna, som unisont menade att när inte kollektivtrafiken fungerar så stör det all annan verksamhet inom näringslivet och samhälle.

Mötet resonerade också om hur framtida teknik, batteriteknik och fordonens livslängd kan komma att påverka framtida avtalstider.

Christer Pettersson avslutade mötet och konstaterade att han och hans avdelning Västra Sverige känner en fin stöttning från politiken i dessa frågor som inte sällan är komplexa men har betydande inverkan på samhällets persontransporter.

Bussakademin

Bussakademin är ett projekt finansierat av bussbranschens egen forsknings- och utvecklingsorganisation BR. Bussakademin ger tillfälle att tillsammans prata om hur vi nu ska kunna utveckla kollektivtrafiken gemensamt för att nå branschens gemensamma mål om "4 av10 - 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva". Bussakademin är planerad att fortsätta under 2023 och 2024 med dialogmöten med politikerna i regionerna samt med ansvariga i Sveriges Bussföretags regionala avdelningar.

Syftet med Bussakademin är att informera om bussbranschen för landets nyvalda politiker i regionala kollektivtrafiknämnder och länstrafikbolag för att framöver hitta samverkansformer och lösningar på de utmaningar som bussbranschen står inför. För bussbranschen utgör den upphandlade trafiken, både i form av linjetrafik och skolskjuts, största andelen av branschens totala omsättning. För Sveriges Bussföretag och dess medlemmar är det därmed av stor vikt att politiker och tjänstemän har en kunskap om branschen. Det är en grund för väl genomförda upphandlingar med villkor som är anpassade efter branschens förutsättningar. För de flesta bussföretag är också den upphandlade busstrafiken en förutsättning för att även kunna bedriva turist- och beställningstrafik. Villkoren för den upphandlade busstrafiken påverkar därmed hela bussbranschen och är i förlängningen avgörande för att besöksnäring, föreningsliv och företag ska kunna lita på att bussar finns att beställa och att det finns bussföretag att samarbeta med över hela Sverige.