Nyhet

Årets allmänna motionstid slut

Nyhet

Varje år ges riksdagens ledamöter en möjlighet att under den allmänna motionstiden lämna in fristående motioner, det vill säga förslag, om allt som riksdagen kan besluta om. Motionerna är ett sätt för ledamöterna och partierna att föra fram sin politik.  

Den allmänna motionstiden börjar när riksdagen öppnar på hösten och slutar 15 dagar efter det att regeringen lämnat budgetpropositionen till riksdagen. I år startade motionstiden den 26 september och avslutades den 23 november klockan 16.30. Under perioden har riksdagens ledamöter lämnat in totalt 2 238 fristående motioner (preliminär siffra). Det är färre jämfört med 2021, då 4 149 motioner lämnades in. 
Sveriges Bussföretag har granskat ett urval av de inkomna förslagen, och nedan är några förslag som bedöms ha en påverkan på bussbranschen och våra medlemmar. 

Ett färdmedelsneutralt och avståndsbaserat reseavdrag 
Flera partier, V, MP och C, har på olika sätt motionerat om ett nytt förslag på ett färdmedelsneutralt och avståndsbaserat reseavdrag. Tidigare i somras beslutade riksdagen om ett sådant reseavdrag, vilket dock togs bort efter ett förslag av den nya regeringen. Vissa, V och MP, anser att Regeringen bör återkomma med ett förslag i frågan, medan C anser att ”på sikt och när de offentliga finanserna så medger anser Centerpartiet fortsatt att reseavdraget bör reformeras och bli avståndsbaserat och färdmedelsneutralt”. Även två ledamöter från S, Isak From och Helén Pettersson, motionerade om att införa en färdmedelsneutral och regionalt differentierad avståndsbaserad skattereduktion för arbetsresor. 

Det som särskilt betonas i dessa motioner är aspekten av att det ska gynna resande med kollektivtrafik, och inte som det nuvarande systemet vara inriktat på bilister. Sveriges Bussföretag har länge arbetat för en reform av reseavdraget, och ser positivt på att flera partier ser samma behov. Dock konstaterar S i sin budgetmotion att det saknas politiskt stöd för det nya systemet, varför arbetet med att skapa opinion för ett reformerat reseavdrag börjar om för Sveriges Bussföretag. 

Nationell strategi för kollektivtrafiken 
Jessica Rodén (S), har lämnat ett förslag om att riksdagen ska tillkännage för Regeringen att en nationell strategi för kollektivtrafiken ska tas fram. Syftet är att säkerställa utbyggd kollektivtrafik för hela landet, som gör att Sverige håller ihop, landsbygd såväl som stad och regioner. Motionen lyfter att fler parametrar än lönsamhetskrav måste styra, framför allt på landsbygden. Slutmålet är att kollektivtrafiken ska vara attraktiv, så att så många som möjligt väljer kollektivtrafiken framför bilen. Det är oklart vilken påverkan detta skulle få i praktiken, men Sveriges Bussföretag står bakom ambitionen och ser positivt på initiativet. 

Utredning av energiskatt på kollektivtrafiken 
Både Centerpartiet och Vänsterpartiet har motionerat om energiskatten på kollektivtrafik, exempelvis båtar och bussar som går på el. Syftet är att utreda hur elbussar och eldrivna kollektivtrafikfartyg kan undantas från energiskatt och verka för att elektrifierade bussar och därmed all utsläppsfri kollektivtrafik gynnas oavsett transportslag i EU-regelverket. Sveriges Bussföretag står bakom detta förslag, och ser särskilt med den starka utvecklingen på elektrifierade bussar att det borde vara självklart att all kollektivtrafik omfattas av samma villkor. 

Förslag om höjd elbusspremie 
Vänsterpartiet anser att elbusspremien är en viktig insats för att stödja klimatomställningen av kollektivtrafiken, och föreslår en ökning av anslaget jämfört med regeringen med 1 000 miljoner kronor 2023. I Regeringens budget avsätts 462 miljoner till klimatpremier, men den summan avser klimatpremier för alla typer av fordon, även lastbilar och arbetsredskap. Hur mycket av denna summa som ska avsättas för elbussar är oklart. Sveriges Bussföretag välkomnar förslaget, och anser att Regeringen borde ha avsatt riktade medel till just elbusspremien. 

CSN-lån för den som omskolar sig till yrkeschaufför 
Adnan Dibrani (S), har lämnat ett förslag om öppna möjligheten att söka studielån via CSN för omskolning till yrkeschaufför. I motionen pekas på problemen med bristen på yrkesförare, och arbetslöshet hos grupper med lägre utbildningsnivå. Sveriges Bussföretag delar uppfattningen att även busskörkort bör omfattas av möjligheten att söka CSN-lån, för att möjliggöra kompetensutveckling som leder till arbete i en bransch som efterfrågar förare.