Nyhet

Bussakademin besökte region Värmland i syfte att öka kollektivtrafiken

Nyhet

Bussakademin, en satsning från Sveriges Bussföretag, rullade i veckan vidare in i Värmland och Karlstad. Mötets fokus blev kompetensförsörjning och dess utmaningar på branschen.

Utöver Elisabeth Björk fanns kollegor från trafiknämnden samt vice trafikdirektör Lena Thorin. Värd för mötet stod Nobina Sverige AB med David Erixon chef för public affairs och kommunikation.

- Vi är så glada över er inbjudan och vi ser framemot en intressant och spännande stund här i dag, inledde ordförande Elisabet Björk för Trafiktrafiknämnden i Region Värmland.

Nobina guidade runt på depån, som sedan följdes av ett samtal om hur kollektivtrafiken kan utvecklas. De övergripande frågorna vid dessa sammankomster är hur vi gemensamt kan utveckla och stärka kollektivtrafiken, kompetensförsörjning, frågor runt upphandling samt infrastruktur och inspel runt detta. Frågan om kompetensförsörjningen kom att dominera denna dag. Anledningen var att det nyligen blivit känt att ett stort utbildningsföretag avbrutit sin verksamhet med pågående utbildningar på grund av rekonstruktion över hela landet. Något som belastar frågan om kompetensförsörjningen än mer.

Nobina berättade om hur de arbetat med frågan, där de dels varit underentreprenör till komvux, dels bedrivit och bedriver utbildning i egen regi. Utbildningar som varit framgångsrika och där en merpart av de alla de utbildade finns kvar hos Nobina.

Anna Grönlund redogjorde för vissa regler på EU-nivå som hindrar unga att köra buss bland annat regeln om 50 km begräsningen, vilken innebär att unga inte får köra längre sträckor än 50. Hon efterlyste därefter påverkan från politiker i alla nivåer att via deras politiska kontakter påverka Bryssel i frågan för att få till stånd regeländringar.

Bussakademin

Bussakademin är ett projekt finansierat av bussbranschens egen forsknings- och utvecklingsorganisation BR. Bussakademin ger tillfälle att tillsammans prata om hur vi nu ska kunna utveckla kollektivtrafiken gemensamt för att nå branschens gemensamma mål om "4 av10 - 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva". Bussakademin är planerad att fortsätta under 2023 och 2024 med dialogmöten med politikerna i regionerna samt med ansvariga i Sveriges Bussföretags regionala avdelningar.

Syftet med Bussakademin är att informera om bussbranschen för landets nyvalda politiker i regionala kollektivtrafiknämnder och länstrafikbolag för att framöver hitta samverkansformer och lösningar på de utmaningar som bussbranschen står inför. För bussbranschen utgör den upphandlade trafiken, både i form av linjetrafik och skolskjuts, största andelen av branschens totala omsättning. För Sveriges Bussföretag och dess medlemmar är det därmed av stor vikt att politiker och tjänstemän har en kunskap om branschen. Det är en grund för väl genomförda upphandlingar med villkor som är anpassade efter branschens förutsättningar. För de flesta bussföretag är också den upphandlade busstrafiken en förutsättning för att även kunna bedriva turist- och beställningstrafik. Villkoren för den upphandlade busstrafiken påverkar därmed hela bussbranschen och är i förlängningen avgörande för att besöksnäring, föreningsliv och företag ska kunna lita på att bussar finns att beställa och att det finns bussföretag att samarbeta med över hela Sverige.