Nyhet

Bussförarbristen leder till färre anbud

Nyhet

Bussbranschen har akut kompetensbrist.  Under kommande tre år behöver branschen rekrytera 8100 bussförare. Samtidigt finns nationella transportpolitiska mål om att öka andelen kollektiva resor. Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag och Tågföretagen har också gemensamt antagit ett nationellt mål att 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva. Över 90 procent av den allmänna kollektivtrafiken i Sverige är offentligt upphandlad av regioner och kommuner – offentliga upphandlingar är avgörande för att öka kollektivtrafikens andel av våra resor. Och varje offentligt upphandlad buss behöver en förare.

- När linjetrafiken kom ut på anbud valde vi att inte lägga anbud. Idag är vi 50-tal bussförare på bolaget som kör. Majoriteten av oss är 65+. Vår slutsats i bolagsledningen blev därför att vi inte kunde lägga anbud – vem ska köra om vi vinner avtalet? säger Hans-Erik Haag, VD Blåklintsbuss och regional representant Sveriges Bussföretag avdelning Södermanland-Östergötland.

Hans uttalande är inte unikt. Konsekvensen kan bli att den kollektivtrafik samhället behöver och vill ha inte kan utföras. I det större perspektivet innebär det att vi inte når våra samhällspolitiska mål. I det mindre perspektivet kan det innebära att många framöver inte kommer kunna ta sig till arbete och skola.

Vill du veta exakt hur bussförarbristen ser ut över landet? Läs undersökningen ”Tempen på bussbranschen” !

Vill du veta mer om vad som krävs för att vi ska kunna få fler bussförare kan du exempelvis läsa mer om hur Sveriges Bussföretag tycker att dagens stelbenta regelverk för körkort och utbildning behöver revideras – nu