Debatt: Avstängningar hotar turismen i Stockholm
Framkomligheten för turistbussarna i Stockholm har försämrats, samtidigt som en sargad besöksnäring nu ska vakna. En gräns har nu blivit nådd där branschen får allt svårare och svårare att leva upp till resenärernas förväntningar, skriver företrädare för Sveriges Bussföretag.
Stockholm lockar som en attraktiv huvudstad varje år miljontals besökare från hela landet och Europa, varav många kommer resande i buss. Men framkomligheten för turistbussarna i Stockholm har försämrats samtidigt som en sargad besöksnäring nu ska vakna.
Vi vet alla att det kan vara en utmaning att köra, hitta och komma fram i vår huvudstad. Inte sällan är gator avstängda, vägarbeten pågår och att hitta en parkering är inte heller det lättaste. Ändå är detta numera vardagsmat för bussbranschen som lever på att transportera resenärer dit dessa önskar.
Går inte ihop
Att Stockholm inte har bättre tillgänglighet när vi samtidigt är så beroende av turismen är märkligt, det är en ekvation som inte går ihop. Det mest besökta besöksmålet är Gröna Lund och Vasamuseet med över 1,6 respektive 1,5 miljoner besökare årligen. Sammantaget har staden en mängd attraktioner som ger den en topplacering som destination för många människor.
Ändå tvingas bussförare ibland släppa av sina resenärer långt ifrån resmål och hotell, eller i värsta fall, tvingas låta resenären kliva av där inte en hållplats finns. Detta är inte bara ett problem för innerstaden utan alla kommuner i Stockholm och vi som vill se en uppgång för turismen efter pandemin.
Osäkerhetsfaktor
En gräns har nu blivit nådd där en bransch får allt svårare och svårare att leva upp till resenärernas förväntningar, särskilt nu när fler vill ut och resa igen efter pandemin.
Den osäkerhetsfaktor som Stockholmstrafiken i dag står för i form av avstängda gator, både tillfälligt stängda gator eller på längre sikt, förbjudna svängar med mera är en utmaning att parera för turistbussföraren.
Våra förslag
När vi nu ska nystarta besöksnäringen i spåren av pandemin föreslår vi därför:
- Tidig dialog mellan staden och bussbranschen – låt branschen komma in i tid för att bidra.
- Kraftfullare trafik- och parkeringsövervakning – idag upptas många gånger parkeringar av privata fordon eller svarttaxi, det är så illa att hot ibland uttalas mot den som ber någon flytta på sig.
- Förbättrad angöring vid populära besöksmål – låt resenärerna lämna bussen på tryggt och säkert sätt.
- Tillgängliga rastplatseroch parkeringsplatser– även en busschaufför behöver vila.
Vi bidrar gärna
Listan kan göras längre men vi stoppar här och klargör att vi även gärna bidrar i dialog och diskussioner. Detta är en fråga som behöver lyftas.
Alla fakta talar för att en bättre tillgänglighet skulle gynna både Stockholm stad och hela Sverige som turistmål.
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag | Pär Åkerberg, Sveriges Bussföretag avdelning Stockholm