Elbusspremien ändras utan dialog med branschen
Idag kom ett regeringsbeslut om att stödet till stadselbussar ska tas bort från och med 1 augusti 2023. Elbusspremien ska istället riktas om för att stötta introduktion av elbussar i förortstrafik och expressbussar i trafik mellan län samt turisbussar där elektrifieringen inte kommit lika långt som för stadsbussar. Branschen reagerar på att beslutet har kommit så plötsligt och utan någon dialog. Dessutom är utbudet av elbussar för dessa segment begränsat. I praktiken finns endast kinatillverkade bussar att tillgå på marknaden, vilket begränsar konkurrensen.
Att regeringen vill stärka kollektivtrafiken med elbusspremien är i grunden bra, menar Sveriges Bussföretag. Förbundet har tidigare också påpekat att även om busstrafiken idag leder omställningen till en fossilfri fordonsflotta då över 85% av alla svenska bussar idag kör på fossilfria drivmedel behöver kollektivtrafiken fortsatt stöd för att utvecklingen ska kunna fortgå med kraft.
- Att regeringen nu i mitten av året ändrar förutsättningarna för elbusspremien kan ge problem i de offentliga upphandlingar av busstrafik som inletts eller slutförts men där bussarna ännu inte beställts. Anbudspriser kan ha lagts med utgångspunkt i de förutsättningar som gäller och en så snabb förändring som regeringen nu gör innebär oklarheter för såväl anbudsgivare som offentliga upphandlare av busstrafik. Sammanfattningsvis kan vi instämma i regeringens bedömning att elektrifieringen av stadsbussar kommit långt men att bussar för andra segment behöver kraftfulla stimulansåtgärder. Men för att ett sådant riktat stöd ska ge effekt behöver regeringen avisera det i god tid och i dialog med branschen, kommenterar Anna Grönlund, Branschchef Sveriges Bussföretag och fortsätter.
- När nu stödet riktas om för att stötta marknadsintroduktion av bland annat elbussar i förortstrafik och expressbussar i trafik mellan län redan från 1 augusti i år finns få sådana bussar att köpa. Få av de europeiska busstillverkarna erbjuder idag elbussar för denna typ av trafik, och då inte större bussar. Flera europeiska busstillverkare räknar med att det kommer att ta ytterligare flera år innan de har större elbussar klara för dessa segment som kan introduceras kommersiellt. Däremot har ett antal kinesiska leverantörer sådana bussar. Regeringens tvära förändring av elbusspremien ger i dagsläget därför i praktiken stöd till ett fåtal busstillverkare utanför Europa och begränsar initialt därmed konkurrensen på marknaden.