Nyhet

EU:s körkortsdirektiv försvårar anställning av unga bussförare

Nyhet

Just nu pågår en översyn av EU:s körkortsdirektiv inom EU. Sveriges Bussföretag har tillsammans med de båda internationella kollektivtrafik organisationerna IRU och UITP påtalat vikten av att körkortsåldern för bussförare likställs med körkortsåldern för yrkesförare inom godstrafiken. För lastbil är körkortsåldern idag 18 år, för bussförare 24 år om än med ett antal dispensmöjligheter. Förenat med dispensmöjligheterna är den s k 50 km gränsen för unga bussförare, som innebär att de inte får köra annat än linjelagd busstrafik där linjen är kortare än 50 kilometer. I Sverige är många busslinjer längre än så och många bussföretag behöver förare som kan köra både linjelagd busstrafik samt turist- och beställningstrafik med buss.

Bland argumenten för att inte ändra regelverket för bussförare nämns ibland statistik som visar att unga förare har högre risk för att råka ut för olyckor och incidenter. Och det stämmer när det gäller personbilsförare. Men en yrkesutbildad bussförare som kör på fastställd linje eller på uppdrag har helt andra förutsättningar. Det visar också den studie som analysföretaget Statisticon gjord med stöd av data från VR (tidigare Arriva). Studien har genom Sveriges Bussföretags försorg spridits till den svenska regeringen, svenska myndigheter och beslutsfattare samt till EU-kommissionen, flera EU-parlamentariker och intressenter i Bryssel. Här kan du läsa den i svensk version och engelsk version.

För den svenska kollektivtrafiken är frågan viktig. Idag råder brist på bussförare och branschen har själv uppskattat rekryteringsbehovet de kommande tre åren till 8 100 bussförare. Dessutom är var tredje bussförare över 61 år. Om företagen inte lyckas rekrytera kommer det få samhällskonsekvenser. Och för att möta kommande års stora pensionsavgångar behöver bussbranschen kunna anställa unga människor innan de valt andra yrken i livet. Idag är bussbranschens huvudsakliga rekryteringsbas människor som väljer att senare i livet omskola sig. Det räcker inte om vi ska kunna få fler att välja kollektivtrafiken i framtiden.  

Vill du veta mer kan du också läsa vårt remissvar till regeringen rörande EU:s körkortsdirektiv och vårt svar på EU-kommissionens samråd