Nyhet

Förändrade ansvarsregler när fordon saknar ny färdskrivare

Nyhet

Regeringen har beslutat att anpassa reglerna för ansvar avseende fordon som inte använder den nya versionen av smart färdskrivare, i enlighet med EU-kommissionens rekommendationer.

Nya fordon som registrerats från den 21 augusti 2023 ska vara utrustade med så kallad smart färdskrivare 2, alltså den senaste versionen. När regeln trädde i kraft var det dock brist på nya färdskrivare vilket gjorde att en bestämmelse om ansvarsfrihet infördes av regeringen. Problemet var samma i hela EU och därför kom EU-kommissionen under hösten med en rekommendation till medlemsstaterna om hur de bör hantera frågan. Det är denna rekommendation som de svenska reglerna nu anpassats till.

De nya reglerna som regeringen nu beslutat om innebär att det under perioden 21 augusti 2023–18 augusti 2025 inte ska påföras någon sanktionsavgift eller några böter med anledning av att ett fordon saknar den färdskrivare som EU-reglerna kräver. Detta gäller förutsatt att fordonet registrerats för första gången senast den 31 december 2023 och vid registreringstillfället var utrustat med en smart färdskrivare version 1.

Dessvärre har motsvarande justering, åtminstone än så länge, inte gjorts i Norge, Finland och Danmark. Där gäller respiten endast till 31 januari 2024. Så om en buss som levererats mellan 21 augusti 2023 och 31 december 2023 ska användas i gränsöverskridande trafik, så måste färdskrivaren innan så sker bytas till en smart färdskrivare 2, för att undvika böter. Om någon förändring av detta sker så kommer vi att kommunicera ut det.

Transportstyrelsen rekommenderar också att den som fått en smart färdskrivare version 1 i sitt nya fordon, så snart som möjligt byter ut den till en version 2, även om fordonet inte ska köras till utlandet. Detta för att inte riskera ännu en bristsituation eller brist på tid hos verkstäderna om alla vill byta färdskrivare samtidigt i augusti 2025.

Fakta

I augusti beslutade regeringen att det under perioden 21 augusti 2023–31 januari 2024 inte skulle påföras någon sanktionsavgift eller några böter i Sverige med anledning av att ett fordon saknade den färdskrivare som EU-reglerna kräver. Nu har regeringen beslutat att ändra reglerna så att de endast omfattar fordon som registrerats före utgången av december 2023. Ansvarsfriheten förlängs dock samtidigt till och med den 18 augusti 2025, vilket betyder att perioden för eftermontering av den nya färdskrivaren blir längre.