Nyhet

Förarbristen het fråga på förbundsstyrelsens senaste möte

Nyhet

Förarbristen var den fråga som dominerade diskussionerna på styrelsemötet i Sveriges Bussföretag den 6 december.

- Landets bussföretag känner idag en stor frustration och oro för hur man nu och framåt ska kunna bemanna sina bussar och utföra de tjänster och avtal man ingått. Oron sprider sig, också till våra beställare inom både privat och offentlig sektor. Mycket arbete har gjorts från enskilda företag och från Transportföretagen och Sveriges Bussföretag i syfte att visa på branschens allt ökade rekryteringsbehov, nödvändigheten att ändra lagstiftning och få våra myndigheter att agera. Under pandemin hamnade frågan till viss del i skymundan – nu, när vi rullar igen har den blivit akut. Till medlemmarna vill jag säga att vi arbetar intensivt med detta och kommer fortlöpande informera via förbundets egna kommunikationskanaler, möten i förbundets regionala avdelningar, i förbundets arbetsgrupper, i styrelsens utskott samt också driva opinion via media, säger Sveriges Bussföretags styrelseordförande Tomas Byberg.

På styrelsemötets agenda fanns också information om läget gällande fortsatt skattebefrielse för höginblandade biodrivmedel som HVO, index i den upphandlade trafiken, arbetet inom Kollektivtrafikens Avtalskommitté och status i arbetet med medlemsrekrytering. Dessutom summerades mässan och kongressen Persontrafik 2022.

Förbundsstyrelsen beslutade också förbundets verksamhetsplan och budget för 2023, ett år som kommer präglas av frågor kring kompetensförsörjning, Avtal23, offentliga upphandlingar av kollektivtrafik, Nystart kollektivtrafiken, infrastruktur för busstrafikens olika segment samt Busstroget2023. Dessutom planerar förbundet för möten och dialog med nyvalda politiker på såväl nationell som regional och kommunal nivå.