Nyhet

Glädjande att frågan om körkortslån återupptas

Nyhet

Regeringen har nyligen tagit fram ett underlag avseende frågan om att ge stöd till körkortsutbildningen för högre behörigheter såsom C- och D-körkort. I dagsläget kan körkortslån tas för B-körkort och Transportföretagen har tidigare lyft upp behovet av bussförare och önskat att lånet kan riktas till flera behörigheter bland annat buss.

- Att frågan om att ge stöd till körkortslån åter tagits upp visar på att det finns ett politiskt intresse och det är väldigt positivt. Ärendet ligger nu troligen vilande på departementet i avvaktan på att vår nya regering ska inleda sitt arbete, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning Transportföretagen.

Bakgrunden till frågan är att det under 2018 infördes ett CSN-lån för att delfinansiera B-körkort. Transportföretagen påpekade redan då med rapporten "Fler körkort ger fler jobb" att transportnäringen står inför en omfattande brist på förare inom alla yrken och att körkortsutbildning även borde stödjas inom högre behörigheter för körkort såsom C- och D-körkort samt att lånet borde rikta sig till alla.

Rätt beslut behöver tas tillsammans

Bussbranschen står inför pensionsavgångar, färre unga som tar körkort samt ett fåtal elever som läser till bussförare på gymnasiet. Enligt rapporten ”Tempen på bussbranschen 2021" behöver det under de kommande tre åren rekryteras 4 100 bussförare. Transportnäringen är navet i samhället. Människor behöver ta sig till olika platser samtidigt som transportnäringen sysselsätter flertalet individer. Körkortsinnehav ger därför nya möjligheter på arbetsmarknaden.

Körkortsutbildningar behöver inkluderas inom ramen för gymnasieutbildning, inom yrkesvux- och arbetsmarknadsutbildningar. Transportföretagens önskan är att det finns ett gemensamt intresse för branscherna, utbildningsinstanser och beslutsfattare på såväl nationell som regional nivå att jobba tillsammans för att ta rätt beslut.

Körkortslånet behöver öppnas för C- och D-behörighet

CSN-lånet bör öppnas för flera körkortsbehörigheter, det vill säga C- respektive D-behörighet. Det vore välkommet givet det stora arbetskraftsbehovet inom transportsektorn och skulle bidra till att stärka individens chanser på arbetsmarknaden. Något som var grundtanken med körkortslånet.

- Pandemin har inneburit att bristen på förare ökat. Skälet är främst att förare som lämnade yrket inte återkom när restriktionerna släppte. Här är det värt att lyfta det tråkiga beslutet från Arbetsförmedlingen om att skära ner på arbetsmarknadsutbildningar för bussförare, vilket försvårar situationen för bussbranschen ytterligare. Därför är frågan om körkortslån extra viktig! Vi fortsätter följa upp denna fråga vilket blir aktuellt igen när den nya regeringen är på plats, avslutar Caj Luoma.

Även i förra veckans BussInfo skrev vi om arbetet för att motverka förarbristen i bussbranschen – läs här!