Nyhet

Gärna nytt resegarantisystem – under rätt förutsättningar

Nyhet

Sveriges Bussföretag har idag lämnat in remissvar på den så kallade resegarantisystemutredningen, som blev klar i somras. Vi välkomnar att resegarantisystemet har setts över då dagens system är dyrt för företagen, kräver mycket administration och trösklarna är höga för framförallt små och nystartade företag. Men främst så är systemet riggat för en osannolik situation, det vill säga att alla paketresearrangörer skulle gå i konkurs samtidigt.

I grunden är förbundet positiva till översynen och i väsentliga delar så stödjer vi det förslag som lagts fram avseende ett nytt resegarantisystem. Några förutsättningar måste dock finnas på plats:

  • Staten måste garantera den föreslagna resegarantifonden under uppbyggnadsfasen om inte företagens kostnader ska fördubblas under tiden. Om detta görs kan också det stärkta konsumentskyddet träda i kraft direkt.
  • När den föreslagna resegarantifonden är fullt uppbyggd så är det rimligt att nya företag som inte betalat in till uppbyggnaden betalar någon typ av start- eller inträdesavgift.
  • Andra modeller för att beräkna paketresearrangörernas bidrag till fonden bör analyseras ytterligare då det något snäva förslag som idag ligger kommer att slå mycket olika mot arrangörerna beroende på vilka produkter de erbjuder.
  • Den föreslagna hemtransportfonden för reguljära flygresenärer bör omfatta även återbetalningar till resenärer som drabbas av ett flygbolags konkurs.

- Utredningen har i stora drag kommit med ett förslag som är i linje med vad branschen argumenterat för i många år. Nu är det viktigt att införandet sker på ett sätt som inte kraftigt fördyrar för företagen under tiden. Vi hoppas att staten tar sitt ansvar och garanterar fonden under uppbyggnaden, precis som i exempelvis Tyskland som också nyligen bytt system, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Sveriges Bussföretag är också positiva till att problematiken med de så kallade ”dubbla garantierna” gentemot kortföretag adresseras i utredningen och att ersättningen kan sökas även av den som ersatt resenären, inte bara av resenären själv.

Förbundet var representerade i utredningen genom att Oscar Sundås, branschutvecklare, satt med som expert. En sammanfattning av utredningens innehåll och våra kommentarer när den lämnades över finns här: https://www.transportforetagen.se/om-oss/sveriges-bussforetag/nyheter-sveriges-bussforetag/resegarantisystemet/