Nyhet

Ingen sänkt körkortsålder för buss i förslag på nytt körkortsdirektiv

Nyhet

Igår publicerade EU-kommissionen sitt förslag till reviderat körkortsdirektiv. Den samlade bussbranschen inom Europa har länge arbetat för att få en ändring i direktivet, framförallt avseende en sänkt körkortsålder utan restriktioner inom hela EU. I förslaget finns inga ändringar för bussbranschen.

Däremot vill EU-kommissionen öppna möjligheterna för lastbilsförare att efter körkortsprovet börja arbeta som lastbilsförare den dag de fyller arton år. Ungdomar ska även få börja övningsköra både personbil och lastbil vid sjutton års ålder. En möjlighet som även bussbranschen skrikit efter.   

– Att EU-kommissionen i sitt förslag till reviderat körkortsdirektiv helt har negligerat bussbranschen och kollektivtrafikens behov av ändrade regelverk för att kunna möta samhällets behov av säkra, gröna, kollektiva transporter är illa, kommenterar en besviken Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.  

EU:s körkortsdirektiv utgör tillsammans med EU:s YKB direktiv grunden för den svenska körkortslagstiftningen. Sveriges Bussföretag har tillsammans med Svensk Kollektivtrafik och de båda europeiska organisationerna UITP och IRU i flera år påtalat att yngre bussförare är svårare att attrahera till branschen på grund av komplicerade åldersregler och begränsningar i vilken trafik unga bussförare får köra. Branschen har fört fram att åldern för bussförare behöver sänkas inom hela EU samt att den så kallade 50-kilometersgränsen måste slopas.   

- För att bussen ska kunna fortsätta leda omställningen till en klimatsmart och hållbar transportsektor måste de ungdomar som vill satsa på branschen kunna göra så när de väljer yrke. Vi kommer självklart arbeta vidare med frågan och intensifiera våra kontakter med berörda beslutsfattare i Bryssel och här i Sverige när detta förslag från EU-kommissionen ska behandlas av EU:s medlemsländer och av EU-parlamentet, säger Anna Grönlund.  

Även den internationella vägtransportunionen IRU reagerar starkt mot att kommissionens förslag inte tar upp busstrafiken.  

– Förslaget är beklämmande otillräckligt när det gäller persontransporter Vi ser välutbildade artonårigas män och kvinnor som kör buss säkert i vissa medlemsländer, medan minimiåldern i andra länder är mellan 21 och 24 år, säger Raluca Marian, ansvarig för IRU:s kontakter med EU.  

– Förslaget misslyckas med att slå fast 18 år som klar och tydlig minimiålder för att köra buss. Följaktligen innebär förslaget inga steg framåt när det gäller att tackla den allt svårare bristen på bussförare som hindrar EU-medborgarnas möjlighet till kollektiv mobilitet.  

– Förslaget innehåller inget om sänkt bussförarålder eller slopat krav på 50-kilometersgräns för unga bussförare. Den bussförarbrist som vi nu ser i Sverige och även i majoriteten av EU:s övriga medlemsstater riskerar att förvärras. Människor som behöver kollektivtrafik för att ta sig till arbete, skola och fritidsaktiviteter kommer att drabbas.