Nyhet

Kampanjen Guldbältet vill öka kunskapen om bältesanvändningen

Nyhet

Kampanjen Guldbältet lanseras idag och syftar till att öka användningen av bälte i buss, men också att lyfta de goda exempel som tagits fram av medlemmar. Erik Risberg, ansvarig trafiksäkerhets- och trygghetsfrågor på Sveriges Bussföretag svarar på tre frågor om kampanjen: 

Berätta om bakgrunden till kampanjen?

Anledningen till detta initiativ är Sveriges Bussföretags engagemang när det gäller trafiksäkerhetsarbete. Vi har engagerat oss i Trafikverkets Aktionsplan för en ökad trafiksäkerhet 2022 – 2025 där vi bidrar på tre områden. Ett av dessa är att öka användningen av säkerhetsbälte när man åker buss. Dessvärre är användningen av säkerhetsbälte när man åker buss inte så hög som den borde vara. Sedan är det faktiskt så att det är samma lagstiftning som gäller bältesanvändning i buss som när man åker i en personbil. Om sittplatsen i bussen är utrustad med säkerhetsbälte så ska bältet användas.

Vad är syftet?

Syftet med kampanjen är att sätta fokus på frågan när det gäller användning av säkerhetsbälte. Vi vill lyfta fram de goda exempel som finns när det gäller de kampanjer som görs för att öka bältesanvändningen i samband med bussresor. På det här sättet vill vi också inspirera alla goda krafter att aktivt jobba för att sprida information om användning av säkerhetsbälte.

Vad vill ni åstadkomma?

Grunden är att vi som bransch vill bidra till en ökad trafiksäkerhet. Ett sätt att göra detta är att verka för att öka användningen av säkerhetsbälte när man åker buss. Andelen resenärer som i dagsläget inte använder sig av det när man åker buss kan bli bättre. Genom att använda sig av säkerhetsbältet blir en säker resa ännu säkrare.

Tillägg: Förlängd anmälningstid!   

För att så många som möjligt ska hinna lämna in sina bidrag förlänger vi anmälningstiden! Vi vill ha ditt bidrag senast måndagen den 25 mars 2024! Välkommen att skicka in ert bidrag till Erik Risberg erik.risberg@transportforetagen.se. Har du frågor, ring på 070-3301095.

Läs mer om kampanjen och hur du kan vara med och tävla här!