Nyhet

Kör- och vilotidsregelverket och bussförarbrist hotar tillgången på ersättningstrafik

Nyhet

*Nedanstående text är inskickat i form av ett brev till Transportstyrelsens generaldirektör 20221209

På söndag den 11 december startar Trafikverket sitt nya system för trafikplanering, Marknadsanpassad Planering av Kapacitet (MPK). Det finns en stor oro inför att detta kan ställa till med omfattande problem för tågtrafiken. Sveriges Bussföretags medlemmar kör regelbundet ersättningstrafik med buss för tåg (såväl planerad som oplanerad). Som bransch bidrar vi till ett fungerande svenskt transportsystem. Med detta brev vill vi dock rikta myndighetens uppmärksamhet mot att den befarade situationen i helgen riktar strålkastaren mot ett utmaningar som vi tidigare sammanhang har lyft upp, de ställs nu på sin spets.

Förarbristen

Inom bussbranschen råder en akut personalbrist, bland annat på förare, vilket försvårar möjligheten för våra medlemmar att svara upp till det behov av ersättningstrafik som finns och som sannolikt kommer att komma framöver. Vi har tidigare belyst vikten att förändra körkortsregelverket. Idag är bussförare generellt äldre, och ett hinder för att rekrytera yngre är ålderskravet för bussförare.  Det behövs en sänkt bussförarålder så att åldersgränsen för yrkesförare av både buss och godstrafik blir 18 år. Sen behöver vi ta bort den så kallade 50-km gränsen för unga bussförare så att de kan schemaläggas och köra den trafik som bedrivs – 50-km gränsen är en del i ett europeiskt regelverk som är anpassat för länder inom EU med andra avstånd och villkor än Sverige. Denna regelförändring skulle stor effekt på förarbristen, och det vore önskvärt om myndigheten kan stödja oss i pågående europeiska diskussioner i frågan.

Kör- och vilotidsregelverket

Kopplat till frågan om bristen på förare är frågan om hur de förare som finns kan användas vid extraordinära situationer. Det kan jämföras med reglerna för snöröjning, där finns ett nationellt undantag från kör- och vilotidsreglerna i förordning (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.. Detta undantag finns för att kunna hantera de oplanerade toppar som naturligt förekommer vid ett arbete som snöröjning. Även vid oplanerad ersättningstrafik är arbetskraftsbehovet svårplanerat, och leder som i den aktuella situationen till att en brist på förare gör att det är svårt att svara upp mot behovet. Sveriges Bussföretag anser att det borde finnas ett undantag även för oplanerad ersättningstrafik, vilket skulle göra att den personalstyrka som finns kan användas mer flexibelt i akuta situationer.

Enligt artikel 14 i förordning (EG) nr 561/2006 får Transportstyrelsen under vissa förutsättningar meddela undantag. Vi anser att Transportstyrelsen borde undersöka möjligheten att få ett undantag under artikel 14. I förlängningen vill vi att myndigheten driver på för en förändring i förordningen om ett permanent undantag för ersättningstrafik med buss vid extraordinära händelser.

Sammanfattning

Den rådande situationen har blixtbelyst hur det nuvarande regelverket, både avseende körkort och kör- och vilotider, försämrar möjligheten för bussbranschen att tillhandahålla samhällsviktig infrastruktur vid akuta händelser. Transportstyrelsen bör som ansvarig myndighet agera för att säkerställa att regelverket inte förblir ett hinder mot en samhällseffektiv hantering vid akuta kriser. Även om detta inte kan rädda den nuvarande potentiellt akuta situationen behöver samhället stå bättre rustat inför framtiden.

 

 
Med vänlig hälsning

Sveriges Bussföretag
Marcus Dahlsten                                       Anna Grönlund
Vd Transportföretagen                             Branschchef Sveriges Bussföretag