Nyhet

Kritiskt läge med stor brist på bussförare

Nyhet

Bussbranschen är i stort rekryteringsbehov av bussförare. Nu när trafiken åter är i rullning skriker flera av våra medlemmar att det saknas bussförare. Läget är alarmerande och ett hinder mot en fungerande kollektivtrafik. 

Enligt rapporten “Tempen på Bussbranschen 2021” behöver bussbranschen rekrytera 4 700 förare, mekaniker och trafikledare under 2021-2023. Resandet är åter igång i nästan samma nivåer som innan pandemin och bussföretagen räknar med att förarbristen kommer att öka. Om inget görs nu kan situationen bli förödande. 

Utmaningar med att hitta bra bussförare 

Samtidigt som behovet av nyrekryteringar är fortsatt högt upplever företagen i hög utsträckning att det är svårt att hitta arbetskraft. 
- Hälften av företagen i undersökningen har haft behov av att rekrytera bussförare under det senaste året. Av dessa företag rapporterar fyra av tio att de haft svårigheter med rekryteringen. Bland anledningarna finns exempelvis svårigheter att hitta anställda med rätt yrkesutbildning eller språkkunskaper, säger Caj Luoma.  

Svårt att attrahera yngre bussförare 

Bussbranschen har idag en större andel förare med en hög medelålder. Yngre bussförare är svårare att attrahera till branschen och bli bussförare på grund av regler på ålderskrav inom EU. För att få jobba som bussförare kan det se olika ut inom EU.  
För tillfället görs en översyn av det så kallade körkortsdirektivet, som bland annat reglerar ålderskrav för förare inom hela EU. Sveriges Bussföretag har tillsammans med Transportföretagen och Svensk Kollektivtrafik fört fram att åldern för bussförare behöver sänkas samt att den så kallade 50-kilometersgränsen måste slopas. Förare får efter 3-åriga gymnasiestudier till bussförare begränsningar i sitt körkort fram tills de fyllt 20 år som innebär att de inte får köra en sträcka som överstiger 50 km, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.  

Här följer ett flertal åtgärder som behöver säkerställas för att undvika en framtida kris inom den svenska kollektivtrafiken och besöksnäringen: 

  • Öka antalet platser inom vuxenutbildningen. Därför är en fortsatt – och långsiktig – utbyggnad av yrkesvux och yrkeshögskolan nödvändig. Därutöver är en fortsatt satsning på arbetsmarknadsutbildningar också av stor betydelse för transportnäringen. 
  • Samverkan med bussföretag. Genom att initiera och stärka samverkan mellan utbildningsanordnare och företag i bussbranschen höjs utbildningskvaliteten. 
  • Fortsatt offentlig stöttning och utveckling och implementering av valideringssystem och yrkesprov behövs. 
  • Integrerad körkortsutbildning för elever i gymnasieskolan samt möjlighet till CSN-lån för att ta körkort kopplat till behörigheterna C och D måste till. 
  • Långsiktiga och offentliga satsningar som bidrar till att förändra bilden av yrkesutbildningar behövs. 
  • Sänkt bussförarålder så att åldersgränsen för yrkesförare av både buss och godstrafik blir 18 år. 
  • Slopa den så kallade 50-km gränsen för unga bussförare så att de kan schemaläggas och köra den trafik som bedrivs – 50-km gränsen är en del i ett europeiskt regelverk som är anpassat för länder inom EU med andra avstånd och villkor än Sverige.