Nyhet

Långsam återhämtning för krisdrabbad bussbransch

Nyhet

I långsam takt återvänder resenärerna men den svenska busstrafiken kämpar med effekterna av pandemin. Över 75 procent av bussföretagen uppgav i våras i en medlemsenkät till Sveriges Bussföretag att de har tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020. Bland det bussföretag som huvudsakligen kör kommersiell busstrafik, såsom expressbussar, turistbussar och beställningstrafik har vissa företag haft en nedgång i verksamheten på 98%. Omställningsstödet tillsammans med stödet för korttidspermittering har varit avgörande för att fler företag ska kunna överleva och säkra en svensk persontransportkapacitet för framtiden.

- Nu är alla reserver slut hos många av våra medlemsföretag. Och även om resenärerna börjar boka resor igen vill de boka framförallt till jul och nyår. Det innebär en höst med fortsatt tuffa villkor för landets bussföretagare. Dessutom är många bussföretag beroende av att annan verksamhet kommer igång. Att evenemangen blir av, att färjetrafiken ökar igen och att idrotts- och föreningslivet kan samlas och resa tillsammans igen. Det kommer ta tid som det ser ut nu, poängterar Anna Grönlund.

Hon efterlyser tydliga signaler från regeringen i frågan. I dagsläget är de statliga stödåtgärderna förlängda till och med september. Risken är stor att de företag som kämpat och överlevt så här lång tvingas i konkurs i höst.

I den offentligt upphandlade busstrafiken, som körs åt landets kommuner och regioner, har resandet i vissa områden minskat med 50%. Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik har beräknat att den offentligt organiserade kollektivtrafikens intäktsförlust kommer hamna på totalt närmare 16 miljarder kronor för 2020 och 2021 jämfört med 2019.

Hon oroas också över framtiden för den offentligt upphandlade busstrafiken då bland annat SKR varnat för tuffa år framåt för landets regioner som i coronakrisens spår ska hantera stora vårdskulder och eftersatta investeringar samtidigt som oklarhet om fortsatta statsbidrag till exempelvis den regionala kollektivtrafiken råder.

- Den svenska bussbranschen är avgörande för att säkra en hållbar långsiktig utveckling för landets persontransporter. Och även om vi nu börjar se att resandet sakta återvänder är det långt kvar innan vi rullar igen. Persontransporterna var en av den näringar som drabbades först av pandemin och vi kommer vara en av de näringar som sist återhämtar oss. Konsekvenserna av pandemin har också varit brutala. Vi behöver fortsatta och gärna riktade stöd året ut för att säkra att alla människor som behöver och vill kunna resa till arbete, utbildning och olika fritidsaktiviteter kan göra så på ett klimatsmart och trafiksäkert sätt även i framtiden, kommenterar Anna Grönlund.

Samtidigt vill hon poängtera att många i branschen ser fram emot kommande verksamhetsår.

- Våra medlemsföretag har kämpat på under lång tid och ställt om sina företag och sina verksamheter. De flesta har dragit ner på verksamheten och tvingats säga upp trogna medarbetare. Några har lyckats få nya uppdrag. Några av landets regioner har också tagit positiva initiativ för att tillsammans med kontrakterade trafikföretag säkra ett robust kollektivtrafiksystem för framtiden, här vill jag särskilt nämna Region Stockholm. Och när jag pratar med våra medlemsföretag slås jag av att många är beredda att ta nya tag, satsa vad de kan och fundera över hur de tillsammans med partners och beställare ska kunna utveckla en kollektivtrafik som möter också ändrade resebehov i pandemins spår. Vi kommer vilja resa igen, men kanske inte exakt som tidigare. Den svenska bussbranschen vill verkligen medverka i en nystart för den svenska kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund.